Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, December 14, 2010

Misi menjaring di lombong tinggal

Salam...

Setelah menikmati ikan sungei Serting beberape kali, ande rodong kabo satu pot cantik untuk nahan jaring.

Kabo dek rodong ter, ande satu lombong tinggal berhampiran dgn Gambang yg mane kalo dengo ceritenyer popalih banyoknyer ikan ....

Sampei nok ambik air sembahyangpun, kena kuok dulu ikan ter baru boleh cedok air...... Itu kalo bahase bombastiknyer le...

Jadi, pakat punye pakat, hari esok pagi la kome bercadangnyer nok pegi. Tambahan pulok jaring 4 inci kome dah beli 3 bantei . Siap nekuh malam tadi. Punyer semangat nok peginyer ke situ. Kome bercadang nok bawok pacing dan jala selain jaring yg pelbagai saiz.

Yg kome excited sgtnyer, dengor ke patin dgn toman yang baye2 peha orang dewase ter. Paling tidokpun 4-6 kilo beratnyer. Tu yang sediakan jaring 4 inci tu.

Selama ni kome merase ikanpun paling berat 1 setengah kilo je. Gone gamoknyer kalo dapat hok 5 kilo tu. Berminyok le mulut kome makan ikan bakar cicoh pede campur lade, bawang dgn limau nipis..

Masing2 berangan sgt dah nak pegi. Kabo dek rodong ter, macam budok sekoloh nunggu nak pegi rombongan je.... perasaannyer. Bapok le cagornyer masing2.

Kalo berborokpun, takde kisoh hel lain dah. Pasei ikan patin yang bakal kome tangkak kat situ nanti.

Cume yg koi agok musykilnyer....kalo le betoi kat lombong tu banyok ikan. Sampei 4,5 kilo beratnyer...takkan takde peminat2 dan pemburu2 ikan pegi cari kat sane. Sedangkan tempat tu bukan le berade dalam hutan yang memang takde jalan menuju ke sane.

Tapi, kemusykilan koi tu, takboleh nok diabstrakkan sebelum kome pegi dan merasai sendiri pengalaman tersebut.

Tapi yg sebenornyer, aktiviti mencari ikan sambil bermalam yg menyebabkan kome berase semangatnyer. Maklum le duduk umah musim2 cuti2 nih bosan jugok.

Apa2pun esok pagi pegi dan khamis nanti baru kome dpt tahu sejauh mana hasilnyer menahan jaring di situ.

Kalo tempat tu membuahkan hasil lumayan, rasenyer mungkin menjadi acara bulananlah pulok. Dan andeinyer kurang hasil..........kome ande satu pot lagi................yg pasti ande ikan....

Wassalam.....

7 comments:

akuanakpahang said...

Popalitnya yak byk betul ikan situ sampai kena berkuok dulu hehehe kalau dekat emboh kawan mengideng getek :)

Cikgu Jang .. said...

kalo dengo ceritenye gitu lah..tak tahu le pulok rodong ter buat pedooh aje kat kome...

tunz said...

salam.anak mama minat sgt mancing ni...suke die tgk pic kat N3 ni..kakak mama pn mngjr d bera jugak.abg ipar pun sama
cikgu jang d mana

Jejaka Desa said...

Dan nekuh 3 bantei sekali ye.Semangat....semangat...

cemomoi said...

nunggu dengan sabo

zulkbo said...

salam...
selamat menjala
dan mendapat ikan
yang banyak..lebih
aok buat kering
pos ke koi lah
he he

Cikgu Jang .. said...

salam...

buat mama...koi ngajor kt sk purun je...

Buat JD.....semangat jena ada...

Cemomoi....moh le tengok e3 baru koi tu

Zul....hehehe...insyaalah..kalo banyok hasilnyer..