Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, December 25, 2010

Penamat musim 2010....

Salam...

Rasenyer kali ni adalah penamat utk kome mencari ikan secara intensif setelah beberape kali pegi ke tempat berlainan.

Keknyer, kalo permintaan mengizinkan serte ande mase, mgkn kome pegi lagi tapi rasenyer kemungkinan tidok sebab mase utk persekolahan sudah hampir.

Kali ni lokasi di ladang sawit Bukit Pensen pgkt 4 yg mane paye pamah tu bile musim ujan je akan dipenuhi oleh air yg melimpah dari sg Pahang.

Kome pegi dah terlewat sebab sebelum ni ande sorang orang Purun tu dan jenuh berjuei ikan. Sampei 3 hari berturut2.

Tapi disebabkan kebatasan mase, semalam boleh le kome pegi dan dapat jugak hampir penuh 2 tong ikan kat situ.

Tapi yg mencemaskan sgtnyer mase nak balik tadi, jeep koi terpakse memerlukan tenaga sokongan dgn menolak beramei2 sebab jalan yg dilalui licin licau manakala tayar belakang pulok botak.

Tapi Alhamdulillah.......kome dapat balik dgn selamat sebab kalo kete sangkut kat kwsn tu, kene tunggu cuaca panas kot baru boleh jalan...




Lokasi paya yang kalo nak rentang jaring, seribu utaspun boleh...sebab paye tu bapok le luasnyer.

Macam biase le.....tidur semalam sambil berkhemah...

Mase nak balik, angkat jaring sekali dgn ikan dan kat darat baru keluarkan ikan tu sebab nak cepat.


Waktu nak balik.....macam biase. Fiber atas jeep tu kene ikat dgn kuat sebab takut tercicir tengah jalan...maklum le, jalan ke sane banyok dah rosaknyer sebab musim ujan nih...

Ikan yg paling banyok tulang......ikan potok..

Yg ni orang juei kat sini RM20 sekilo..........ikan laih....memang ramei peminatnyer...


Kalo takde aral melintang, musim air surut nanti gerenti banyok ikan terperangkap kat kwsn alur air yang ande kat situ. Sebabnyer ikan akan terperangkap kerana air surut dan akan menuju ke kawasan alur2 air yg tinggal...

Dan pastinyer, kome akan mengunjungi lagi tempat tu pade waktu2 cuti nanti....

Sekian....




5 comments:

akuanakpahang said...

Adus mmg best aktiviti deme nie mmg berbaloi kenan ngat kawan nengok ikan laih te kalau buat gulai asam tempoyok :)

Jejaka Desa said...

Popaleh cikgu.Ni buat koi geram je nengok ke ikan ter.

cemomoi said...

abih lalu....

relevan said...

Perkasam ada banyak lagi ke cikgu?..

zulkbo said...

salam..
semoga beroleh kejayaan..
dan Allah permudahkan urusan
aok ter...amin