Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, August 1, 2010

Letih lalu dibuatnye...

Salam....

Kalo keje manusie, lama dah koi sengkeh kepala. Tapi ni keje si jahanam tu. Nak buat gone.

Kalo mboh datang hari siang. wajib koi luku dengan parang, tapi tengah2 malam datangnya ngerjakan sawit koi tu. Tak sanggup pulak koi ke sana malam2 buta.

Latih betoi le dibuatnye. Dulu mase kebun tu penuh semak samun, takde pulak pokok kene ngap.

Nih bila dah terang kena racun.......tiap2 hari, ade je pokok mati.

Kalo setakat korek pangkal cari cacing, koi tak kesah sangat. Bior pun pokok tu tumbang, boleh koi tanam balik. Nih terang umbut dimakannya. Che gone.

Tak pasei kene kuar modal dan kederat repair balik pokok mana yg berpotensi nak kene ngap....

Memang babi si babi tu............






Pandei pulak pilih pokok yg subur je. Hok pokok yg tak berape nak idup tu, takmboh pulak dikerjakannya...

Aduh............pening betoi kepala koi mikirkannya.....

Kalo boleh koi berdialog dengan celaka tu, mboh koi pesan bior pokok tu tunggu besar dulu, pastu kalo nak makan buahnya....makan la....koi tak marah lalu........

Wassalam....

9 comments:

akuanakpahang said...

Goner nak buat nama dia pun dah BABI mmg BABI betullah weh..hehehe sabor ajelah ada berlake hikmahnya nyer te!

** Allah menguji bagi mereka yang mampu menerima ujian itu - lebih kurang maksudnya yang kawan jumpa semoga hati boleh tanang. :)

endiem said...

sabor, sabor je .. dah nak buat goane..

Jejaka Desa said...

Huhu...menatang paling hensem weh...Muncunggg...

al-mankaraqi said...

Salam cekgu,

awok buat signboard bertulis, "Awas! Ini kebun cina punya". Nescaya babi takut hahahaha.......jgn maroh cekgu, rodong koi kabo dia buat gitu.....

zulkbo said...

salam..
bersabo lah cikgu..
ada rahmatnya nanti
insyaallah..koi doakan
aok akan mendapat rezeki
yang lebih mungkin bukan
di situ tapi di lain..amin

zamtavac said...

salam hj jang ... koi nak bagi tips cara nok pagar kebun aok tapi cara nie cara halus sikit...

kalu aok ade masa buat plan kebun 2 atas kertas...


pertama sekali niat dalam hati pohon pada Allah Taala nok pagar kebun 2 dari musuh ... terutama sekali binatanglah tak kira apa jenis...

pas tu ambik rotan kecil sebagai penunjuk sambil tu baca ayat kursi guna rotan tu ikut garisan pelan yang dilukis ikut lawan jam ...(mula pintu pagar masuk)

bacalah ayat kursi tu pelan - pelan sehingga habis buatlah 3 kali .

masa tu lebih afdal lepas maghrib atau isyak nakk lebih baguih solat hajat dulu ... Insyaallah moga berjaya...

relevan said...

Memang babi betul lah babi itu..

piewahid said...

sabo, sabo...

tergelok baca komen almankaraqi.
kala buat signboard "ini kebun org asli" lagilah takut agoknya dak?

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,
sabo ajalah cikgu, babi ni memnag kesukaan dialah makan umbut tu, satu lagi petua orang tua2 kalau nampok babi mengerjakan kebun kita jangan maroh2 buat2 tak tau aja, lepas tu bubun pokok tu, esok2 mesti dia tak datang dah, wallahhualam..