Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, August 19, 2010

Berkongsi kampung dengan lembu..

Salam....

Seingat koi le jaman koi bebudok dulu kerap sgt lembu2 berkeliaran di kawasan kampung nih sehinggakan ada rumah yang buat pagar sendiri semata2 menggelakkan dari tanaman dingap oleh lembu2 ter.

Tapi jaman menuju alaf baru ni, kejadian lembu masuk kampung semakin hari semakin teruk jadinye.

Baru2 ni, hampir tiap2 malam puluhan lembu mula membanjiri kawasan kampung mencari makan.

Impaknye, habislah tanaman yang diusahakan peneroka kat kawasan2 rumah dimakannye. Begitu juga sisa buangan dari perut lembu tu tadi di taburnye merata2...

Paling sedihnya, tuan lembu tu tahu yang lembu die masuk kampung, tapi buat2 tak tahu je.

Lepas tu pulak, pengurusan kampung gamoknyer suke dengan senario begini sebab tiada tindakan diambilpun dan hanya membiarkan saje.

Paling koi sakit hati, kawasan kompleks guru inipun tidak ketinggalan diziarahi dek lembu2 yang sememangnya tak berakal dan bertuankan pulak manusia yang tak ade otak ...

Kesimpulannya...sama je lembu dengan tuannya...2X5.....hehehee


Lambakan periuk api di atas jalan hadapan kompleks....


Wassalammm...


8 comments:

cemomoi said...

kena hanto lembu dengan tuannya masuk kelas pemulihan

zulkbo said...

salam..
tangkap juei je wei
duit sedkah anak yatim
goner??

endiem said...

pakat sembelih hari raya ni..lepas juga sekilo dua.

al-mankaraqi said...

bahaya tul periuk api ter yak.......

Cikgu Jang .. said...

koi ingat gitu jugak la....dekat2 nak raye nih pakat tabngkak pastu juei ....laku gamoknyer ter...

Mazru Majid said...

pohpalih..naya amat te..sembelih kan jek

akuanakpahang said...

Bahaya juga taik lembu tu kalau melekat kat perut kereta mudah karat... :( sembelih aje dekat raya nei goner?

relevan said...

Fenomena ini mencetuskan rasa marah juga..ia ada di mana saja..sekeh sahaja kepala tuan tuan lembu..