Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, August 18, 2010

Kambingpun minum soya bulan posa nih...

Salam....

Cerita ni lama dah berlakunya. Lebih kurang 4 tahun yg lepas tapi apabile menjelang bulan Ramadan aje, pasti cerita ni menjadi topik paling menarik dan paling hangat untuk menyakat sorang pakcik yang duduk kat Purun nih.

Kisahnya bagaimana pakcik yg dah menjangkau status warga emas masih lagi tak reti2 posa. Dan tiap2 kali bulan posa, pasti akan mencari jalan untuk makan.

Biasanya sasaran untuk melepaskan kelaparan ialah di ladang2 sawit yg ada didirikan pondok.

Nak dijadikan cerita, pakcik ni kebetulan sebelah petang lebih kurang pukul 4 lebih singgah di pasar ramadan untuk membeli air soya dan kuih karipap sebanyak singgit.

Siap2 beli, pakcik nipun start motor menghala ke kandang kambing dia yang berada kat ladang sawit.

Di tengah2 jalan terserempak dengan sorang mamat yang kebetulan lalu jalan yang sama tapi arah bertentangan.

Ditahannya pakcik nih tadi sekadar bertanya khabar.....

Ditengoknya dalam raga motor ada air soya dan kuih karipap.....sedangkan jam masih menunjukkan pukul 4.30 petang...

Tanyalah dek mamat tu tadi, kone pulak bawak air ngan kuih ni ke ladang ......

Disebabkan otak pakcik tu tadi dah tak reti nak fikir sebab kantoi, selamba je dia jawab..........

"Ahhh..........kambing koi minum air soya dan makan karipap kalau di bulan posa nih," sambil berlalu dari situ dengan muka yang merah padam....

Hehehehehe.............

Yg koi nak sukenyer, dekat2 ramadan aje , si mamat tu tadi akan menyakat pakcik tu tadi dengan ayatnya berbunyi.........

" Untung le kambing kat kandang nun, tak lama lagi merasa la minum air soya dan makan karipap"

....dengan sindiran yang menusuk kalbu.....

Tapi hakikatnya...kalo diambil berat, kisah orang tak berposa nih memang banyak kat sini. Sesetengah tu umur dah nak masuk senja, pun masih tak mampu berposa sedangkan cucunya yg bersekolah rendah cukup sebulan berposa.

Apatah lagi golongan muda yang kurang didikan agama.......lagilah ketaranya tak berposa hinggakan mereka berasa bangga dapat merokok di hadapan orang ramai.....

Astarfirullahalazim.........

6 comments:

al-mankaraqi said...

Salam cekgu,


Koi dilema betul baru nih, bawok budok nepal 6 orang ngambek buoh. Sampai time makan dema mintok nasik. Haru betoi............

endiem said...

kambing yg minum air soya tentu sedap daging buat panggang kot..

zulkbo said...

salam cikgu..
ha ha..molek la tu
dah seropa kambing
perangainya..he he

akuanakpahang said...

Tu la bendernya mmg tahap maru bila org dah peringkat senje nie tak emboh berpuasa ada setengoh mengoh deme tak pose hamun kita mikirkan :(

relevan said...

Ha ha Sop..bagi je budak Nepal tu nasik..

Kisah kambing nak kena semelih pula dekat raya ni cikgu..

Cikgu Jang .. said...

jangan org lain tuduh aok tok pose dah le sop....sebab pegi beli nasik...