Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, June 7, 2010

Ok lah jugak...

Salam...

Kembali bertemu rodong2 setelah lebih 6 hari koi tak update blog ni.

Maklum le ....ade masenye rase malas jugak nak bukak komputer ni...

Hari Rabu dulu koi ambik jeep tu. Nok kate lawo sangatpun, dok jugak. Nok kate buruk sangatpun, dok lalu.

Sedang-sedang le kate dek orang tu. Tak le malu kalo nak jalan2 kat bandar.

Dan nok bawak pegi kebun pun tak le rase ralat sangat.

Sesuai le dengan hergenye berdasarkan kememampuan yg koi ade dan

Lagipun semua komponen yg adepun masih ori lagi....maklum le selama 14 tahun usianye, baru 123300 km jalannye...kire tok jauh sgt le geraknye dek empunye sebelum koi...

Tambahan pulak, anak2 koi suke sangat naik kete tu sebab ada skrin LCD...tu yang happy sngtnye.

Tapi tak tahu le lagi maintanennye gone gaye. Biase2nye kalo kete jenis gitu, rasenye spesis high jugak le.

Tapi kalo fikirkan pasei duit, rasenye sampai tue le tok merase nak pakai menatang gitu. Ibarat kate pepatah " Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai".

Hari ni, jeep tu koi antar kat pomen bagi repair yg mane patut direpair. Tengok dulu keadaannye gone gaya. Tapi kalo tak membabitkan enjin dan gearbox, rasenye tak memeningkan kepale jugak le.

Setakat ni, koi bawak, memang berbeza le dgn bawak kete. Tapi kalo nak bandingkan dengan naik kete biase....jauh sedap nak kete sebab tak le goyang sgt.

Bab minyakpun boleh tahan.....tapi kalo bawak bawah 100, rasenye tok le kuat manepun minyaknye....

Itu antara serba sikit apa yang koi alami dengan jeep yang baru koi bawak beberapa hari ni.

Kembali ke tujuan asei koi....bukannye jeep tu jadi kenderaan utama....kalo nak jalan jauh2.....baik koi bawak vios kome tu....buat ape nyusohkan kepala ....

Harap2 bior le jeep tu mendatangkan kemudahan untuk koi supaye koi boleh pergunekan dengan tujuan asei apa yang koi cita2kan....tanpe sebarang masalah....

Dengan adenye jeep tu, maka terpakse le koi juei kete kancil yang telah berjasa selama 4 tahun dengan macam2 masalah melanda yang tak disangka2.

Tapi, jase kancil tu tetap koi kenang apatah lagi bile mengingatkan koi bawak 20 pokok anak sawit dari Triang ke kebun dan pergunakan bawak baje hingga 3 guni sekaligus.

Agaknye kalo kancil tu boleh cakap...harus dimakinye koi....gamoknye la...heheheee...


Selamat tinggal kancil ku......semoga tuan baru tu dapat menjaga sebaik2nye.......

Sekan....

10 comments:

zulkbo said...

salam rodong..
patutlah kancil aok meragam weh
baja dengan anak-anak pokok sawit
aok sumbat bawok..he he..apapun jeep baru
ni memang sesuai dengan aok..berkebun sawit
nak angkut lembu sekor pun boleh ni..jangan
kata ke outdoor memancing..sesuai amat..

zamtavac said...

salam...Hj Jang

Wah tahniohlah kat awok dapat jeep baru...

Raso koi mantainance mungkin agok tinggi tapi tahan maklumlah keta org putih tu...he he he

Kalu x tahan enjin petrol tu ... tukar je ngan enjin turbo diesel.. ade org pernah buat...

akuanakpahang said...

Salam Cikgu ...
Patut aok lame tak dok..heheh membale ker kete hehehe..tahniohlah weh dah bawok balik idaman hati aok te...lawo ngat koi nengok kete aok te.. sayang weh mengkala bawok keladang.

cemomoi said...

hoo patut le sunyi je... tengoh mengandam keta yerk, sampei mana doh, kuantan ke kemaman ke?

al-mankaraqi said...

kancil berlalu......gajoh mari hehehehe.......

INTAN RH said...

hahaha...aok mendera si kancil!

relevan said...

Pinjam cikgu Hj..nak nembak rusa..boleh?..

piewahid said...

salam,
lawo juge weh...ande unsur2 'kejantanan'

en_me said...

semoga rezeki bertambah-tambah lumayan ghitewww.. uhuhu

Mazru Majid said...

lawo jeep ni..