Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, May 6, 2010

Kecik2 dah ajar sikap kurang ajar...

Salam...

Nok ke ceritekan sikit heinyer pasal sorang penjaga berstatus aki ( datuk) merungut kat beberapa penjaga yg tengah berkumpul nunggu anak balik sekoloh tadi.

Cucunye tu popalih degilnyer...tok dengo cakap. Baru belajo kat kelas Prasekolah. Umur baru 6 tahun.

Ade ketikenye cikgu yg ngajor kelas tu naik angin. Gamoknye dijentik telinge budok tu agor duduk diam ataupun bentuk pengajaran lain yg koi tak tahu gone gayenye.

Disebabkan cucunye manja sgt dengan akinye tu, ngadulah kot. Bile dah ngadu , akinyepun spesis sekoloh tak abis gamoknye, nyokong le cucu die nih.

Bising le tadi...ngok, ngek ,ngok ,ngek, kate cikgu denda cucu die.

Yg cikgu nih ade ketikenye kene lah jugak gune pendekatan agak keras dalam mendidik anak2 ni. Yg mboh dengo cakap tu takpe le. Yg kecik2 lagi dah nunjukkan perangai kurang ajar, hai....mboh jugak berangin. Tu yg dapat habuan sebijik tu.

Yg koi hangat hatinye, dipesan kat cucu die...kalo cikgu pukul ke, tarik telinga ke....lawan balik. kalau cikgu pukul, pukul balik cikgu tu. kalo cikgu jentik telinga, jentik balik telinga cikgu tu...

Tu die....dasyatnye ayat ngajor ke cucu. Diajornye bende gitu supaye bersikap kurang ajar kat cikgu yg bagi die pandei membaca dan menulis tu...

Hebat...memang hebat. Walaupun mungkin niat aki die tu nok bergurau gamoknyer. tapi kalo bebudok kecik nih...mane le faham istilah gurauan tu.

Tak hairan le, disiplin murid semakin hari makin teruk. Gone ketidoknye...dah penjaga sendiri menggalakan buat bende tak baik gitu.

Nasib baik le bukan koi yang jadi cikgu nyer...kalo tok, siap koi pesan lagi. Kalo nak bertumbuk dengan koi, pastikan dah habis nuntut ilmu persilatan jurus ke 8 dulu....jangan ingat ayoh/atok awok je samsengnye....cikgu dulupun bapok le samsengnye....

Sebab tu le, salah satu ayat koi yg bebudok gerun bile belajor dengan koi...." Jangan buat cikgu maroh...kalo tak ...sakitlah dapatnye....penoh nengok cikgu maroh?"....

Ayat tu...kekadang ke kuarnye....bile ade kes2 tertentu yg membuatkan koi betul2 naik angin...

Sekian.....

8 comments:

endiem said...

cabaran menjadi guru agaknya..bukan setakat budak kecik , kadang kala orang tua jugak kena mengajar.

Mazru Majid said...

salam cikgu..

sabor la weh..

tp kala ngajor jd kuang ajor te mmg x patut la

JOHN DOE said...

sabar le byk2 cikgu....sy pun slalu gak kena mcm nie, sampai ke rumah pun ada,nak berparang2 pun ada...mcm nie la risikonya nak mendidik anak bangsa sendiri....

cemomoi said...

akinya hari-hari g skuloh pon gitu juga perangainya.. kena masuk kelas la pulok asyik dok kat luo nunggu cucu bila nok pandeinya

Che' Pit said...

err teman pun kecut perut bila mike kuar ayat keramat mike tu.. teman setakat belt hitam beli pasar malam jer.. x de lah nak sampai tahap jurus ke 8 huhu

fatah said...

kala koi lempang je sedas..keh3

hai said...

teringat zaman kita dulu...mak bapak bagi rotan suruh tok guru mengajar anak2 dan ada akad lagi...ajar kita camna tok guru mengajar anak2 dia!sepatutnya cara gitu boleh dipratikkan di semua sekolah!!boleh gitu??

kelompen said...

budok skang ni manje ngat, sebak te belajo tak nyadi, melawan guru..