Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, April 24, 2011

Dalam sibuk memanjang, sempat juga lepas gian...

Salam...

Gambo ikan kat sebeloh tu, yang koi bawak balik lebih kurang sekilo lebih setelah dibahagikan dgn empat bahagian.

Spesis paling banyok, ikan temperas. terbul ade le 5-6 ekor, sebarau jaras2 dalam 10 ekor. Haruan sekor, potok 2 ekor.

Hehehe...

Disababkan masing2 sibuk senalo dgn aktiviti tah macam2 bende, payoh amat nak cari mase pegi bermalam tahan jaring kat sungei yang banyok ikan.

Jadinyer, pagi tadi lebih kurang 2 jam, kome berempat curi sikit mase tahan 4 utas jaring kat sungei palas belakang projek sawit yang koi usahakan tu.

Tektik kali nih, cukup mudoh. Tak perlu bermalam, tak perlu tunggu lama untuk dapatkan ikan.

Kome guna pendekatan pasang jaring kat lubuk, lepas tu turun kacau dalam lubuk tu bagi ikan lari ke jaring.

Rupa2 teknik tu menjadi. Tak perlu susah payoh pasang banyok jaring. memadai beloh hulu serentang, beloh hilir serentang. Pas tu pasang kat muka sengei yang agok ikan tak boleh lepas lalu.

Dan dengan mase lebih kurang 2 jam ..........hasil yang kome dapat hampir mencecah 5 kilo. Dan yang pentingnya, sekurang2nya gian menjaring ikan terubat hari ni di samping mendapat lauk ikan sungei yang segor bugor...


Musim nih, kalo juei kat sini, kejap je lakunyer.....sebabnya memang takde org cari ikan untuk dijual prentang air surut kekadang besor nih....

Sekian....

5 comments:

akuanakpahang said...

Hobi ttp hobi weh.. nie haridah kemarau raya dema ngan ikan weh :)

Cikgu Jang .. said...

nok sangat mencari ikan secara intensif, keknyer kekangan mase popalih....sibuk senalo sekarang nih...

zulkbo said...

salam..
sempat lagi aok yak
ermmm..makan ikan sungai
la seminggu ni yak?
:)

abu muaz said...

hebat tuan....

LIPISLADY said...

Sallam cikgu Jang,

Sedak ikan sungai segar,
buat goreng kunyit,
gulai masam,
gulai lemak,
pais,
Fuhh...
Kalau banyak anto kelepih dua tiga ekor..hehe