Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, March 8, 2011

Lama tak makan, sedap juga...

Ass Salam...

Mase tengoh main badminton kat dewan, tengok hanpon ade masej masuk.

Rupa2nyer rodong ajok makan lemang periuk kera kat umah biase kome melepak.

Lepas je main, terus ke sana dan tengok hidangan lemang tu selera lain macam je.

Dengan badan yang letih, perut pulak lapar.......rasenyer abis 5 ketul lemang tu koi balun.

Cicoh pulak dengan ikan salai............toksoh cerite le.......Kat hotel 6 bintang pun takde juei menu gini.....

Keknyer mase2 tertentu je boleh jumpa hidangan gini............

Sedang2 ginilah yang sedak dimakannyer...........kecikpun tidak, besorpun tidak....sedang2...

Ikan yang kome tangkak baru2 ni disalai, kemudiannyer digoreng garing2......

Insyaalah..................kalo kome ke Serting lagi, dan lalu jalan ke Tasek Bera ......singgah sekejap tepi jalan dan kutip periuk kera tu utk buat lemang lagi...........

Sebabnyer..............memang sedap....

Insyaalah.....

16 comments:

endiem said...

teringin juga, nak pekena lemang periuk kera dengan ikan salai

relevan said...

Kome tak pernoh makan lagi lemang periuk kera ni..

cemomoi said...

pnoh dengo crita ketnya tak pnoh merasa... mana nok cari ter?

akuanakpahang said...

asslam, kawan tak pernah ghase weh lemang dlm periuk kera nie.. kawan bese hok dlm buluh tu aje :) sedak gamoknya nyer yak :)

Cikgu Jang .. said...

Hehehe....mudoh ngat membuatnyer...keknyer koi x penah wat lagi...

kabo dek rodong yg buat lemang tu, bubuh pulut + santan kat dlm periuk kera tu 90% penuh, kemudian kukus je. Dlm setengah jam dah masak.

Yg payohnyer nak cari spesis periuk kera jenis besor dan bulat gitu....di tempat tertentu je tumbuh...

Rase die tak jauh beza dgn lemang biasa cuma bau dier agak wangi sikit dan nak makannyer tak perlu kupas beriye2 kulit tu...

Antara hidangan yang ringkas tetapi sedap dimakan...

izan said...

wah..terliur dengar..
bilala nak merasa lemang periuk kera...

izan said...

bestnyer...

CekWa said...

popalih sedatnyerrr.......!!!

Cikgu Jang .. said...

sebab jarang makan tu yg sedaknyer...keknyer kalo ngadap benda yg sama je....bosan jugak...

wifenavy said...

tak penah makan lemang periuk kera..malu nk bg tau kami ni org Pahan yg tak membesar kat negeri Pahang

Cik SHiNJU said...

As salam...

Koi pun x pernoh makan lemang piok kera neh..
Nampok mcm sedak..terliur pulok dah..
mane nak cari weh..sob.. :'(

Cikgu Jang .. said...

org pahangpun ramai yg belom penah makan ....nak cari kat kedai memang x jumpe kecuali buat sendiri....

Sham said...

patut koi pegi hotel 6 bintang tak jumpa...

zulkbo said...

salam Cikgu..
memang tak pernah koi makan
seumur hidup lemang ter..ermm
nampok sedakkk tu..!!

abu muaz said...

memang sedap ni...

Zuwairi Aiman said...

Aduh sedapnya nampak.. teliur kite