Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, October 5, 2010

Kalo gini tiap2 bulan, bapok le beshnyer...

Salam....

Memang adat le bile dah habis UPSR takde dah nak ke belajonyer bebudok tahun 6 nih. Yang datang sekolahpun tak sampai 80% kehadiran.

Kalo kelas hujung yg koi ngajar tu, toksoh cerite le. Sebelum UPSR dulupun sokmo tak hadir, ni pulak dah habis pekse, lagilah teruknyer.

Senario gini memang saban tahun berlaku. Lepas peksa je, pihak sekolah akan aturkan program2 utk bebudak nih mengikut arahan JPN ataupun PPD.

Besa2nyer, belah ke pagi tu, aktiviti permainan je. Hok laki2 main bola sepak, dan perempuan pulak main bola jaring berlawan sesama sendiri. Pas tu diselang seli pulak dgn bola tampar utk menambahkan masa bermain.

Mengikut arahan yg diterima, banyak jugak program kena buat utk pelajar ni sementara nunggu ke habis sekolah ni. Program yg disyorkan nampak gayanya seimbang termasuk riadah, kerohanian, motivasi dan ilmu pengetahuan utk persediaan ke sekolah menengah nanti.

Keknyer, sekolah kome masih dalam peringkat perancangan. Esok lusa gamoknye bermula dah kot aktiviti tu.

Yg besnyer, dulu sebelum pekse bapok le tensionnyer masuk kelas ngajor bebudak kelas ujung tu, tapi dah habis peksa nih, jadi seronok pulak masuk kelas tu main sesama deme.

Kelas tu memang koi letakkan set Sahiba dan Catur bagi bebudak tu guna, keknyer kalo catur tu, takde yg betoi2 boleh main. Setakat gerakkan buah je, nak rancang strategi, langsung tak pandai.

Yg menghairankan koi lagi, ade beberapa pelajar tu pulak, sebelum peksa jarang2 datang sekolah, tapi bile diajak main2, boleh dikatakan tiap2 hari datang sekolah. memang dasar kaki main betoi lah budak tu.

Kot manepun, dalam mase tak sampai 2 bulan lagi nih, banyak le mase utk kome cikgu2 tahun 6 nih melepaskan penat lelah setelah bertungkus lumus mencurahkan ilmu kepada pelajar tersebut dan hampir2 nak cuti nanti, pastinya jantung kome akan berdegup lebih kencang drpd sediakala.

Sekian....


5 comments:

relevan said...

Selamat malam cikgu..bebudak bila dah abis pereksa ...merdeka lah !..

Ibnu Jamaluddin said...

Sabar cikgu... itu adalah cabaran seorang guru (salute)

akuanakpahang said...

Padan laa anak kawan hok tahun 6 hamun nok gi sekolah... rajin ngat mintok cutinya.. esok katanya kena bawok perce kain, jarum, benang dan guting cikgu nok mengajor menjahit pulok gamoknya.. kena ker budok jantan hamun juga dianya :)

cemomoi said...

haaa masa untuk berehat yerk

Jejaka Desa said...

Budok habih perekse gitu la sokmo.Dari ke monteng bior buat aktiviti2