Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, June 18, 2009

NASIHAT IMAM AL-GHAZALI

NASIHAT IMAM AL-GHAZALI
Imam Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Murid 1: Orang tua
Murid 2: Guru
Murid 3: Teman
Murid 4: Kaum kerabat

Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?

Murid 1: Negeri Cina
Murid 2: Bulan
Murid 3: Matahari
Murid 4: Bintang-bintang

Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Imam Ghazali: Apa yang paling besar didunia ini ?
Murid 1: Gunung
Murid 2: Matahari
Murid 3: Bumi
Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al Araf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

IMAM GHAZALI Apa yang paling berat didunia?
Murid 1: Baja
Murid 2: Besi
Murid 3: Gajah
Imam Ghazali: Semua itu benar, tapi yang paling be! rat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali: Apa yang paling ringan di dunia ini ?
Murid 1: Kapas
Murid 2: Angin
Murid 3: Debu
Murid 4: Daun-daun

Imam Ghazali: Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat.

Sumber : http://catatanseoranginsan.blogspot.com

2 comments:

bgflktp said...

Popaleh awok, awok tok penoh ke nyengok ke Blog Generasi Felda, blog tu koi lah yg mendribornya,
awok ni tak kene rodong betul yek...
ni koi masukkan blog awok ke BGF tu...
Bila blog awok dah di senaraikan di BGF tu, awok kenelah rajin nulih, tulih pulok biorlah pasai-pasai sikit,
walo macam mana pon, koi tengok awok nulih tu molek dah, koi kenan sangat....

JOHN DOE said...

SALAM JANG...terima kasih sudi lawat blog kawan...semoga ukhwah kita berpanjangan lah hendaknya di alam cyber nie...kawan pun chekgu gak, duk ngajar kat SMK Palong Timur, Segamat...kawan pun org felda, Felda Lui Muda, N9, kwn ada ramai gak la kenalan yg duk purun, mayam,sebertak, kumai, tementi...ORANG DALAM!!!