Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, December 3, 2011

Orang dah jenuh ikan, kome baru nak pegi...

Salam....

Payoh amat nak cari mase utk menjalankan aktiviti menjaring.

Tatkala orang lain dah toh berape kilo punggoh ikan, kome hanye melihat dan mendengor je.

Bapok le teringinnyer nak pegi. Keknyer tak pegi2 jugak.

Kebetulan pagi semalam, tengoh berborak2, ade sorang ahli kelab menyampaikan berite yg ade sorang kaki jaring tu dah 3,4 hari punggah ikan sampei beratus dapat duit hasil jualan.

Dengor kabonyer baung baye2 betis dewasa, tenggalan sekilo lebih dier bawak balik. Gecor jugak koi mendengonyer lantas terus ngajok pegi selepas Solat Jumaat.

Janjipun dibuat, koipun gerak mencari ahli tetap, telepon sane telepon sini, ade le 7 orang yg nak pegi. Nampok ke janjinyer bersungguhlah nak peginyer.

Selepas Solat Jumaat, berkumpul tempat biase menunggu ahli, dan akhirnyer kome berempat jugak yang jadinyer.

3 orang lagi tu, hempuras betoi. Janji toh ape2. Janji tinggal janji. Baik tak payah berjanji. Buat menyakit hati je.

Kome tak kiralah. 4 orangpun jadi, lagi senang gerak. Muat satu jeep.

Tanggapan kome air paya di Peringkat 4, lokasi biase kome ke situ memang air melaut. Kalo pokok putat yang berada di tengah paya tu hanya nampok pucuk je. Air bapok le dalamnyer.

Masepun dah hampir petang, tanpa membuang mase, yang mana menahan jaring terus ambil jaring dan bergerak naik fiber.

Manakala kawasan tohor, boleh jugak le dalam 8 utas pasang berhampiran tebing.



Musim air besar, sebijik macam tasik luasnyer kawasan paye tu. keknyer kalo air surut, boleh mengaruk je dalamnyer.

Seperti biasa, kelengkapan memasak kome sediakan. Setakat nak bermalam 3,4 haripun takde masalah.

Ikan yang kena jaring sebelah petang, jadi hidangan makan malam. Disebabkan kome tak ramei, 4 ekor anak tenggalanpun dah memadai.

Sardin tu kena standby jugak. Takut takde rezeki lauk lain. Sekurang2nya ade jugak penyedap utk makan nasi.

Kalo ke sini, ulam pucuk putat memang banyak tumbuh meliar. Buat penambah selera. Cicah dengan budu...

Bukan kome je nak ke ikan2 kat situ. Ulor airpun teringin jugak. Keknyer dengan dier2 jadi mangsa..


Kira2nya tak padan lalu dengan jumlah jaring yang kome pasang tu. Nak dapat penuh setong putihpun seksa. Memang kurang ikan kat situ. Mungkin ikan tu dah pegi tempat lain atau memang dah takde ikan sebenarnyer.


Pengubat duka. Baung yang hampir sekilo. Jadi le daripada tak merase langsung.

Keknyer, anak tenggalan, memang banyok. Ingatkan nak perangkap bapok dier. Rupanyer anak2 je. Toh mane peginyer bapok dierpun kome tak tahu. Biase2 kalo ade bapok dier, paling tidokpun sekilo ke atas le .

Kome sebenornyer redha dengan rezeki Allah SWT bagi. Yg pentingnyer kome telah berusaha. Dapat tak dapat, lain cerite.

Rezeki yang kome dapat hari nihpun dah dikira bagus. Kalo nak beli ikan tenggalan nih. main puluh ringgit sekilo. Sebab ikan nih memang sedap.

Dan Insyaalah, kalo ade mase dan lokasi sesuai, sempena cuti sekolah nih, bolehlah kome meneruskan lagi aktiviti berkhemah sambil mencari rezeki. Insyaalah....

Sekian....

2 comments:

akuanakpahang said...

Salam, kalau ande rezeki dok koner yak :)

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.