Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, October 30, 2011

Tak ketemu lagi kwsn ikan banyok..

Salam....

Pakat2 nak pegi Sg. Serting, keknyer ade 3 org je yg boleh pegi memandangkan yg lain ade keje nak dibuat.

Lagipun nak pegi sanepun, bimbang jugak status air gone gaye. Toh ke besor toh ke surut. Kalo boleh tahan jaring takpe le. Keknyer kalo air surut, rugi je pegi jauh2.

Bincang punyer bincang, kata putus menghala ke belakang projek sawit koi kat Sg. Palas yg mane kalo air sungei situ kalo dah melimpah, jenuh nanggal ikan kat jaring.

Memandangkan ujan sari dua ni turun lebat, koi mengandaikan air sungei memang dah besor walopun koi dah 4 hari tak ke sane disebabkan keja lain kena buat dan cuaca tak mengizinkan utk buat keje kat kebun tu.

Sampei je, betoi air dah melimpah, keknyer tak berape besor lagi. Jadinyer kome pakat2 nak mencuba nahan kat parit yang baru dikorek oleh FELCRA hampir dgn tanah yg koi usahakan tu.

Disebabkan kome dah bawak jaring dan fiber, nak taknak, turun jugak le mencuba nasib.


Jalan ke sane macam biase le, musim ujan, tak takut dah kotor ke jeep tu. Pas ni boleh hantar kedai basuh bersih2.


Parit yang baru dikorek seluas 12 kaki dan kedalamannyer hampir 15 kaki. Terletak2 betoi2 tepi paya dan anggapan tentu ikan akan masuk ke situ sebab bersambung dengan Sungei Palas.

Ikan sebarau baye2 lengan banyok le dapat, itupun tahan betoi2 dekat sungei yang arusnyer deras. Mungkin tempat kawanan sebarau tu main kat situ sebab seutas jaring je yang mengena sampei 7 ekor.


Kalo nak diikutkan tak padan lalu buat keje gitu. Meletihkan badan je. Tapi, disebabkan dah minat dan ingin mencuba nasib, kome cuba le menahan jaring di situ.

Tapi kalo air sungei tu dah betoi2 melimpah macam penah satu ketika dulu, lumayan jugak hasilnyer.

Cuma kome perlu bersabo dan mengharapkan air sungei tu cepat melimpah......

7 comments:

zulkbo said...

salam..
ada juga tu..cuma tak banyak
tak pe..lain masa boleh cuba
lagi..

akuanakpahang said...

Pendek kata kalau turun tak pernoh hampe yak:)

Jang .. said...

Setakat ni Alhamdulillah...sampei jemu le org umah nyiangnyer...

Nizam said...

Lepas la menggulei...

Anonymous said...

Nok ikan banyak marilah trgnu

cemomoi said...

rezeki Allah bagi hok ni pon nikmatnya tak terkata.. tetiba rindu nok makan ikan sungei pulokkk

Kazman & Sue said...

Selamat Hari Raya Aidil Adha dari kami sekeluarga ....

banyak hasil ikan yeee...