Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, October 26, 2011

Rezaki tak menentu...


Salam....

Sesampai je kat Sg Angsana ter pagi tadi, tengok air tak le besor mane keknyer arusnyer deras popalih.

Nak tak nak, dah hajat nak tahan jaring, buat jugak le ...walopon harapan nak dapat ikan banyok ter memang malap.

Dan dalam pade ter, boleh le dalam sekilo sorang bawak balik setelah dibahagikan dengan 7 bahagian....

Gitu le kalo jadi nelayan darat nih....ade mase berguni2 ikanyer dan ade mase pulok lepas sekali goreng..

Tapi memandangkan musim tengkujuh sudah nak bermula, kome nunggu je air sungei melimpoh.

Dan bile keadaan air mengizinkan utk menahan jaring, insyaalah berangkat le kome ke celah2 ladang sawit, berkhemah dan menahan jaring untuk memburu ikan di sungei dan memparktikkan hobi yang dah lama berkecimpungnyer.

Selain faktor keseronokan mendapat ikan serta menanggalkan ikan daripada jaring, berkhemah sambil menikmati makanan dalam hutan tu antara faktor yang menyebabkan kome sering melaksanakan kegiatan mencari ikan tatkala mase mengizinkan...

Sekian....

7 comments:

zulkbo said...

salam..
okey tu wehh..
lepas makan malam nih
besok ada lagi..dont worried

LIPISLADY said...

Sallam Cikgu Jang,

Gamoknya cikgu Jang tak pernoh beli ikan kat pasor sebab tiap hati ada lauk ikan sungai, ikan sungai memang jauh lebih sedak, rasanya manis. Buat pinchuk paku guna ikan tawar sedak sangat....

Jang .. said...

maklumat koi dapat, air sungai serting dah mula melimpah tebing....itu satu berita menggembirakan...

cemomoi said...

koi tak tahan sejuk ketnya kalo makan dalam hutan cenggitu mesti selera

che mid said...

Kalau air sungai melempah, maknanya ikan ikut naik sekali ke?

Jang .. said...

nunggu ikan terbul mengempas telur....biasanyer musim air melimpah ...

Nizam said...

Menangkak deratas darat kala dan ngempas telur