Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, September 18, 2011

Ubi kayu gergasi...

Salam....

Kerap dah nengok ke ubi kayu nih, keknyer jarang amat bertemu yang dah tak berapa gaya ubi, dah gaye banir kayu nyudohnyer.

Hari ni, toh macamne, kejiranan kuarters blok koi duduk nih beriye nak gali ubi yang dah ditanam dek salah sorang penghuni di lereng bukit ngadap kuaters nih.

Dan Tetiba tergali le ubi gergasi yang kalo ditimbang mboh lebih sepuloh kilo gamoknyer.

Keknyer gamoknyer bile dah lama dalam tanah tu, ubi yg besor tu dah tak molek dah isinyer. Dah buruk.....

Ni tuan yg tanam ubi ter....

Sedang2 gini pun dah tak berape sedap dah makannyer, dah ganyut rasenyer. Tapi pade buang je, boleh jugak dibuat tapai ke, dibuat lepat ke, pengat ke.....ikut rajin le ape nak buat. Paling tidokpun goreng je .........petang2 dimakan bersama kopi o...ce gone?

Betoi le pepatah ngatakan, diam2 besi berkarat....diam2 ubi berisi.....

Tapi kalo lama sgt diamnyer, buruk jugak jadinyer.....

Sekian....

6 comments:

akuanakpahang said...

Salam, mengkala buat kerepek byk juge dapat nie emboh bertin-tin :)

CekWa said...

dah jadi batang kayu dah tu bukan ubi lagi dah besor tul!

zulkbo said...

salam..
popaleh..bapok besornya!
ermm..boleh makan sekampung tu

Nizam said...

Koi suke yang berebus ter la.Kene pulok ngan nyor kukur.Sedak popaleh weh.

abu muaz said...

dah tua sangat tu...

cemomoi said...

buat kerepek ni mesti dapat lebih 10 ribu keping nih