Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, September 15, 2011

Mengapa ekor kucing bengkok di sebelah hujung sekali...

Salam...

Hari ini berakhirnyer UPSR. Maka secara tak langsungnyer tugas koi sbg s/u kecemerlangan UPSRpun dah nak sampei ke penghujungnyer.

Yg ade debaran menanti gone gamoknyer keputusan tahun nih. Ramalan kome gaye2nyer mboh pecah rekod. Koi punyer target kuantiti 70% dan Kualiti 10 org 5A.

Ramalan tu bukannyer ramalan bodo je, koi analisis berdasarkan headcount drpd 7 kali ujian dijalankan.

Setakat paling tinggi, penah capai 70% lulus dan 4 org dah penah capai 5A. Yg lain tu, sangkut sikit2 je....

Bukan pasei UPSR koi nak cerite tapi satu kisah mengape setiap ekor kucing di bahagian hujungnyer pasti bengkok. Takde rasenyer kucing yg mempunyai ekor 100% lurus . Kalo tak caye ce tengok ....pasti ade bahagian bengkok di hujungnyer.

Menurut pakar kucing yg tak berape pakar, iaitu salah sorang rodong koi ...........kisahnyer bermula.............

Pada zaman dulu, kucing dan beruang duduk berjiran. Si beruang pulok rajin mencari madu dan diletakkan di dalam sebatang pokok besar.

Yang si kucing nih pulok agak pemalas, cuma tahu meminta je daripada si beruang tu.

Sebab senalo mintak madu yang dikumpul dek beruang, si beruang mula merase muak dan hamun. Manakan tidak, dier susoh payoh cari, si kucing pulak asyik mintak je..

Disebabkan beruang dah tak bagi , si kucing mula mencari ikhtiar utk dapatkan madu tu dengan apa cara sekalipun.

Setelah berhari2 mengintip tempat simpan madu, kucingpun mula ambil langkah dengan menebuk lubang kat batang pokok tu supaye dapat korek madu tu.

Disebabkan hanye boleh telus ekor je, kucingpun menggunakan kemahirannyer mencolek madu dengan hujung ekor dan dapat sikit, dijilat pulak.

Lama juge le kegiatan kucing tu sehinggakan simpanan madu beruang semakin lama semakin susut. Mula le si beruang merase pelik dan mencari puncenyer.

Setelah diintai, baru le tahu yang kucing curi madu simpanannyer.

Satu hari tu, ditunggu je kucing menjulurkan ekor nak colek madu, pastu beruang nih nampak, ditariknyer ekor tu dan disimpul jadi simpul mati.

Apa nak kabor le si kucing, meraung sakan le sebab hujung ekor dah kena simpul. Lari lintang pukang, terlompat sane sini sebab sakit.

Dan akhirnyer setelah berhempas pulas, dapat le kucing ni buka simpul mati tu tapi sampei sekarang ekornyer tetap bengkok.

Gitulah cerite yang koi dengor...............

5 comments:

LIPISLADY said...

Sallam Syawal Cikgu Jang,

Maaf segala kesalahan sewaktu berblog dan mengomen yee

Lama tak menjenguk Cikgu Jang,

Seronok pulak mendengo cerita rakyat gini yee..
Saya pun ada pernah dengo cerita ni masa kecik2 dulu, mak ceritakan.

zulkbo said...

salam..
ha ha..jahat kucing nih
padan muka dia..cerita
lagenda ni wehh..

CekWa said...

first time koi dengor cite nih,,,gitu rupanya riwayatnya....!baru lah tau!

Dengor citer semua exam senang2 tahun ni heheh!

Nizam said...

Koi dah lupe cerite ni.Terime kaseh ngingat ke balik....

ummiarissa said...

cerita kat anak-anak seronok ni...

p/s:bila ye result UPSR kuar?berdebar-debar ibu ni..