Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, September 25, 2011

Bunuh diri kerana cinta ?..

Salam....

Semase melangkah masuk masjid waktu Maghrib tadi, ada jemaah berborak ringkas pasei sorang remaje membunuh diri petang tadi.

Yg koi tak tahu menahu hei tersebut, tercenggang2 seketike memikirkan kesahihan berite ter. lantas menanya lebih lanjut sape ke gerangan yg boleh dikatekan tak cerdik tersebut.

Rupa2nyer cucu peneroka dan merupakan calon SPM tahun ni, keknyer bersekolah di tempat lain . Balik bercuti umah atoknyer.

Dulu penah bersekolah di sini sebelum mengikuti bapanyer berpindah.

Selepas habis jemaah, koi ke rumah sorang rodong yang kebetulan ada lepak di halaman rumah lalu bertanyekan pasei sebenor kes tersebut.

Yg maklumat koi terima, ya atau tak, terdapat satu mesej yg tertulis "puisi terakhir"...dalam hanpon budak tersebut.

Jadinyer terus dibuat andaian, kes menggantung diri tu disebabkan cinta. Gamoknyer le...

Seandainyer koi tengok ke wajahnyer, mungkin koi kenei orangnyer sebab maklumat yg koi terima memang budak tu bersekolah rendah di sini. Kalo ya, soheh bekas anak murid koi le tu...

Jadinyer, koi mula berfikir......mengape le mudah sgt ambil jalan singkat sampei membunuh diri seandainyer membabitkan cinta. Ataupun kalo bukan pasei cinte pun, memang bodoh jugak sampei nak membunuh diri sendiri.

Kok ye pun, besor mane pun masalah melanda, Allah kan ade. Kepada Dialah tempat kita mengadu sebenornyer dan bukannyer mengambil tindakan senekad tersebut utk menyelesaikan masalah....

Dan walo apa2pun, motif sebenar membunuh diri tu, belom diketahui lagi. Bior polis yang menyiasatnyer.

Semoga Allah SWT mengampunkan dosa budak tu.....Amin...

Sekian...


5 comments:

Lia Lomi said...

bunuh diri itu berdosa besar, tak diterima syurga nanti..

akuanakpahang said...

Salam, sedih dan ralat ngat koi dengor kisoh ginie... nape pendek ngat akal... moralnya jgn mudoh sgt ngikut hasutan syaitan... mmg syaitan memebisik sokmo ke telinga... ambil permikiran yang waras. Tidak ada masalah yang tidak dpt diselesaikan, hatta kalau pun telah melakukan dosa besor pun kita masih boleh memohon keampuaan drp Allah.

Cikgu Jang .. said...

Apabila tiada iman, hasutan syaitan menjadi ikutan...akibatnya merana le badan ...

zulkbo said...

salam..
semoga Allah ampunkan
dosa-dosa budah nih..
sedih membacanya..

Fadh said...

Astagfirullah...kenapa rapuh sgt iman...adik dia belajar di kelas saya...