Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, December 8, 2013

Puas hati kalo dapat baung..

Assalam...

Disebabkan menjaring kat limpahan air sg palas baru2 ni takde lalu ikan sungei sangkut, ikan paye je banyoknyer , kome beralih arah ke limpahan air sg bera pulok.

Lokasinyer belakang kedai makan di seberang jalan berhadapan dengan Felda Plantation Triang 2 yang mana dulu kome penah pegi situ dan dapat jugak le baung baya2 betis dewasa.

Kali ni kome tak berkhemah spt lazimnye kerana memandangkan cuaca hujan sokmo, manakala tempat tu pulok tak berapa jauh sgt, jadinyer kome pegi pagi2 kemudian tengok petangnye pulok.

Sebelah petang tu sebelum balik, dapatlah juga sekor baung, sekor sebarau, sekor keli gergasi, 2 ekor lampam dan beberape keli biase..bolehlah buat lauk untuk makan malam tu.

Hasil tangkapan sebelah petang sebelum balik umah..

Malam tu, kome mula berangan kalo dapat baung spt yang dapat tu, memang cukup puas hati..Tambahan pula kali ni kome guna umpan menarik ikan untuk datang ke jaring...kome mencuba kaedah guna belacan yang digantung pada kanjo jaring.

Kao tengok keadaan air tu, memang melaut sungguh, kalo bawak 50 utas jaringpun, takde hal lalu memasangnyer..banyok sgt lapang utk tahan jaring.



Kebetulan mase kome tengah nahan, dtg sorang mamat indon nak tengok jaring dier kat tengah2 sawit tu...ingatkan nak berenang je, rupa2nye ada disorokkan pelampung...memang berani le mamat indon tu sebab sorang2 dier je pegi tengok..

Menurut cerita mamat tu, memang kwsn situ tempat top utk tahan jaring, silap haribulan jaring tepi2 tebingpun boleh hilang dikebas dek budak jaras2...


Dengan 8 utas jaring kasar2, 7 utas jaring halus, pagi tadi, beres kome angkat bawak balik. Cukuplah sekali nahan kat situ memandangkan laluan keluar ke jalan utama Triang-Purun, sebelum sampai ke Triang 2, nampoknyer air dah mula berada di birai2 jalan. Takut nanti tak lepas ke sana, makankan jaring terpasang.




Siap sedia nak pulang dengan perasaan gembira..
Lebih kurang jam 12 tgh tadi, selamat sampai ke Purun dan agihan hasil tangkapanpun dijalankan..

Inilah semua hasilnye, bolehlah merase baung 5 ekor, dan timbang semua dekat2lah 7 kg...
Tapi ikan nilah yang seronoknyer dapat...buat gulai masam, uuuuhh memang sedak weh... 
lampam tak banyok pulok sangkut, mungkin air melaut gamoknyer, banyok tempat boleh pegi....
kali pertama dapat potok gergasi, ingatkan ikan belida, tapi belek punye belek potok rupanyer...
Keli dan lembat dapatlah jugak sikit..
Ikan laih, sangkut 2 ekor je...
Kesimpulannya, kome berempat bolehlah rasa puas hati walopun hasil tangkapan tak le berapa memberangsangkan, tapi cukup mengembirakan kerana hasrat nak makan baung hasil tangkapan sendiri tercapai.

Kalo nak beli, RM40 lah sekilo jawabnyer...

Sekian....

2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam...

akhirnya dpt juga ikan baung idaman hati ye... berbaloi dpt byk juga ikan tu.. teringat2 dulu sy pun pernah ikut suami pegi nahan jaring.. tp tgk dari jauh je lah.. tak masuk pun dlm air tu.. hehe..

kat bwh tu ada cerita & gambar2 masa kami masuk kebun utk menjaring.... kalau sudi blhlah tgk..
http://mamawandiha.fotopages.com/?entry=1387593

Saharul Nizam said...

oklah tu...sekurang2nya lihat dengan mata sendiri macammana kaedah menjaring ikan...