Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, January 18, 2011

Penyakit kuku dan mulut....

Salam...

Hehehe...lain bunyi en3 kali ni yak...

Bukannye ape, kadang2 terlintas jugak dalam hati agar penyakit yg menyerang binatang berkaki 4 seperti kat korea sekarang nih menyerang kat kwsn projek koi buat tu.

Bukanyer ape, cume koi agak terkilan bile nengok berpuluh2 kerbau masuk kebun sawit yg koi tanam dan sekaligus merosakkan anak sawit yg baru nak membesor.

Kalo masuk waktu siang, boleh jugak ngalau2 mane yg patut, keknyer tengoh malam datangnyer. Yg nampok kesan tahi dan tapak kaki bersepoh kat situ.

Payoh jugak nak atasi masalah nih, nak salahkan tuan empunya binatang tu, tak boleh jugak sebab memang kawasan tu tempat deme ternok.

Nak salahkan binatang tu lagilah pandirnyer...

Nak koi pagor keliling, popalih......takde masaelah, duit je yg problemnyer.

Ce gone ?.....pakat pendamkan dalam hati jelah....

Seingat koi dalam 2 tahun dulu, penyakit nih penah menyerang kat kwsn sini. Akibatnyer beratus2 ekor kebau dan lembu jadi mangsa. Hinggakan koi dah lali dengan bau bangkai yang bergelimpangan di mana2 kalo menuju ke kebun tu.

Mase tu, baru le tuan2 kebau sibuk nak buat kandang, kurung agar penyakit tu tak merebak.

Tapi bile keadaan dah pulih, dilepaskan semula binatang tu supaya kos menanggung makanannyer tak menjadi berat.

Kini, binatang tu semakin banyok. Usahkan kat kwsn ladang2 sawit, sampei masuk kampungpun dah mencecah beratus2 ekor banyoknyer.

Toh sape tuannyerpun tak tahu sape....

Yg pasei projek koi dimasuki dek kebau tu, takleh buat ape2.....yg senang koi lakukannye adalah dgn membiorkan kebun tu semak samun supaya kebau2 tu ade pilihan makan rumput berbanding kalo diracun, habis dimakannyer daun sawit.

Bior sakit mate takpe, jgn sakit hati.....


Sekian....


5 comments:

zulkbo said...

salam..
tapi dia cari daun sawit juga
sedap gamoknya..apapun molek dah
aok ikhtiar cenggitu..

akuanakpahang said...

Tu la kita tak emboh mengambil iktibar bila kena baru nak berjaga maru :(

cemomoi said...

tangkap buat kenduri kebo je

al-mankaraqi said...

gaya hak koi tanam kat paya belakang rumoh koi, bantut jadinya yak. Tp takper la kerbau sendiri, kerbau org x masuk.

Jejaka Desa said...

Beli pagor duri ter sikit2.Pasang sebeloh je dulu.Nanti tamboh je sampei keliling....