Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, July 7, 2009

Makin ramai peminat motorcross

Salam....

Disebabkan dah ade trek motorcross kat purun ni, jadi penuhlah orang ramai kat hujung padang awam tu menyaksikan budak2 muda beraksi dengan pelbagai pesen. Yang menengoknya bukan sahaja budak2, malah orang2 tuapun ramai yang datang.

Apabila koi dekati mereka, popaleh...macam2 ulasan yang diberikan. Ada yang positif dan tak lupa juga memberi komen yang negatif. Lantok lah...biorlah dia orang ulas macam2, yang tukang berlumba tu tetap berlumba, yang menontonnya tetap menonton.

Kalau dipandang dari atas jalan tu, macam ade pesta pulak, berderun orang gi tengok. Masing2 khusuk nengok peserta2 bebas berlumba dengan deruman enjin motor yang membingitkan. Makin ramai penonton, makin ngada pulak bebudak tu menunjukkan aksi yang baginya dah best sangat, tapi di mata penonton harapkan nak tengok aksi yang lebih ekstrem.

Koi nengokkan bebudak tu, rase ngeripun ada, yang jaga keselamatan diri pakai pad dan helmet yang koi nampak hanya sorang dua je, yang lain tu....pakai seluar pendek je gi naik motorcross tu..gamoknya diaorang kebal kot. Andailah terjatuh lalu langgar pokok kayu kat tepi tu...tak tahulah...boleh cedera parah tu.

Satu lagi yang koi tengok, kesesuaian motor yang menyertai aktiviti tersebut, kalau motor yang diubahsuai dengan tayarnya, eksovernya, koi tak hairan, tapi ada sorang mamat tu, saja nak tunjuk yang dia hebat, bahannya motor ex5 standart aje gi berlumba kat situ. Gamoknya motor ayah dia kot.

Bagi koi, tak patutlah, kalau betul2 nak join aktiviti tu, gunalah ,motor yang sesuai, kalau setakat motor standart tu, koi pun ade, pakcik2 kat Purun ni ramai yang ade. Tapi kalau motor yang diubahsuai tu, memang tak banyak ade kat sini.

Lagi satu, yang koi nampaknya dari segi keselamatan penonton kat situ, kalau bebudak kecik tu, diaorang nengok dekat2. Andainya peserta terbabas ke tepi, bahannya langgar penonton kat situ, lagu satu bala jadinya. Silap2 bukannya peserta aje yang masuk hospital, nanti dengan penonton sekali jadi mangsa.

Jadinya, pendapat koilah...patut pihak yang bertanggungjawab tu, ambil kiralah aspek keselamatan yang sepatutnya, jangan esok2 lain yang diminta, lain pula jadinya....



Antara penonton yang menghabiskan masa melihat aksi pelumba2. Rata2 bebudak yang datang tu kebanyakannya bekas anak murid koi dulu. Walaupun dah semakin remaja, tapi sikap hormat pada bekas gurunya masih ada dalam jiwa mereka.

Rase koi lah, penonton yang ade kat situ kebanyakannya mengharapkan pelumba2 menunjukkan aksi yang lebih dasyat lagi.

Kelihatan beberapa pelumba sedang mengambil selekoh. Gambor tu, koi tangkap jarak jauh, sebab tulah tak berapa nampok orangnya.

Tak ketinggalan juga pakcik2 yang koi rasa bapok le teringinnya nak join aktiviti tersebut, tapi disebabkan dah tua dan takde pulak peraih dia yang buat aktiviti sebegitu, jadinya pakcik2 tu pendamkan sahaja hasrat nurani nya. Esok2 koi nak cadangkan buat kejohanan untuk kategori warga emas pulak, bior diaorang pakat rasa macammana buat aktiviti cam gitu.

Salah sorang pelumba yang beraksi dengan penuh perasaan dan perasan.

Sekian.....



2 comments:

gengsahabat said...

salam.bagus gak ada tempat bdak2 tunjuk bakat,asah bakat.tapi yang penting keselamatan,belia,jkkr,rela kena meeting..bincang..cari budget upgrade litar atau cri tempat sesuai..

Cikgu Haji Jang .. said...

Koi sokong cadangan awok tu. Tapi masyarakat kat sini susoh sangat kalau nak berbincang.