Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, April 20, 2009

Hari bosan sedunia...

Ada satu ungkapan " Hari Bosan Sedunia " , bukanlah satu hari yang diraikan orang di serata dunia ataupun satu hari khusus yang diiktiraf dalam kalendar dunia, tetapi merujuk hari yang seseorang itu merasa bosan lain dari hari yang lain pada dan ketika itu...

Setiap orang akan merasa bosan, dan ada kalanya pada hari tertentu kebosanannya pada hari itu terserlah pada hari-hari yang lain.

Perkara yang menyebabkan perasaan bosan itu datang, mungkin melibatkan beberapa faktor. Paling ketaranya ialah nasib kita pada hari itu seakan-akan tidak menjadi seperti hari yang biasa.

Manusia tidak boleh menyalahkan takdir kerana itu sudah ketentuan Allah SWT. Manusia hanya perlu berusaha dan terus mengharapkan apa yang diusaha itu membuahkan hasil.

Selain faktor nasib yang tidak kita jangkakan, kemungkinan disebabkan tekanan atau stress sewaktu berhadapan dengan tugasan serta rutin harian. Tetapi, itu biasa,tiada orang yang tidak sibuk di dunia ini walaupun kita nampak dia tidak sibuk..tetapi dia sibuk sebenarnya, kita je yang tak tahu.

Faktor lain yang boleh kita andaikan dengan masalah bosan boleh dikaitkan dengan mood kita kala dan ketika itu. Biasanyalah...mood seseorang itu banyak dipengruhi oleh faktor kewangan yang menjadi 'satu perkara penting dalam kehidupan'. Kalau tidak percaya, kita lihat rakan2 kita sewaktu hari gaji....kebanyakannya mempunyai mood yang baik....berbanding dengan sewaktu poket tidak meriah....ada je yang tak kena..

Berbalik kepada topik kita tadi, hari bosan sedunia ini boleh dikatakan disambut pada tiap2 hari...tetapi bukan serentak pada semua orang..mungkin 1 juta, 2.5 juta ke...manalah tahu sebab penduduk di dunia ini ada berbilion2......
Hari seseorang itu datang paling tidak pun setahun sekali, malah kadang kala ada yang datang sebulan sekali, malah yang tiap-tiap hari pun ada. Bagi yang tidak reti buat apa2..

Merujuk pekara 'bosan' ni, merupakan kata adjektif yang merujuk kepada 'perasaan'. Sesuatu yang abstrak dan tidak dapat diukur secara objektif. Kita dapat lihat perasaan seseorang itu dengan merujuk kepada tingkah laku serta perbuatan.
kalau nampak meriah je dan kadang2 terlebih galakpun, itu tandanya seseorang itu tidak bosan pada hari itu, berbanding dengan tingkah laku pihak yang satu lagi ni yang menyebabkan kita juga merasa bosan. Apatah lagi yang empunyai diri.

Semoga anda pada hari ini bukanlah salah seorang yang menyambut "Hari Bosan Sedunia"

Sekian...
Catatan mengarut sempena "Hari Bosan Sedunia"

No comments: