Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, August 30, 2011

Kisah di perkuburan petang raya...

Salam.....

Pukul 6 petang tadi sewaktu kome anak beranak dan keluarga berkesempatan menziarahi kubur Allahyarham ayahanda yang bersemadi dengan aman di alam barzakh, terjadi satu peristiwa yang menyentuh hati.

Kisahnye seorang pemuda menangisi tanah perkuburan yang masih merah dan kedengaran suara agak merintih2.

Kisah bagaimana pemuda tersebut merintih2 kesedihan seakan2 kisah dalam drama2 melayu yang pernah koi tonton di TV.

Kome biarkan pemuda tersebut di tanah perkuburan yang kome sendiri tidak pasti sama ada ayahnya atau atoknye. Tapi memang yang meninggal tu adalah lelaki dan berita kematiannya tak silap koi baru koi dengar dalam 2,3 hari lepas.

Semasa kome sekeluarga bertahlih di perkuburan Allahyarham ayahanda, si pemuda itu tadi masih lagi berada di sisi kubur dan selang berapa minit kemudian, sebuah kereta dan keluar beberapa orang datang menghampiri tanah perkuburan tersebut.

Yang datang terus memujuk si pemuda tadi untuk mententeramkan jiwanya yang koi rase mungkin bergolak dengan konflik2 jiwa yang koi tak pasti apa penyebabnya.

Tapi tengok kepada keadaannya memang agak besar konfliknya.

Walaupun sesiapa yang telah pergi dan tak kembali lagi ke dunia ini semoga roh2 mereka aman di alam tersebut.

Dan bagi si pemuda itu tadi, diharapkan agar tabah menghadapi dugaan yang menimpa. Yang pastinya orang yang disayangi tak akan kembali lagi ke dunia ini.

Sebaik2nya sedekahkanlah Al Fatihah dan doa buat mereka....kerana antara janji Allah adalah tentang tiga perkara yang tidak terhenti kebaikannya walaupun setelah kita mati ialah doa anak yang soleh dan solehah.

Sekian...


1 comment:

abu muaz said...

masih ada peluang untuk pemuda tu ....
Allah Maha Pengasih Dan Penyayang