Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, May 29, 2011

Tak balik kampung ke?

Salam....

Soklan yang ditanye bile mula je musim cuti sekoloh....

Ade je yg nanye tak kire le rodong peneroka ke, waris peneroka ke atau sebagainyer. Mungkin gamoknye dah menjadi satu resam , bile start cuti je, cikgu2 mesti balik kampung.

Hehehehe.............jawapan koi mudoh je........."jemu dah balik kampung, kekadang tu hari2 balik kampung".

" Kampung kat ne ? "..............ditanyer kite balik sebab x puas hati gamoknyer...

" Nun.kat sebeloh Purun nu....."..............

"OOOOOOOOOOOOOOOO" panjang ooooonyer ...

Gitu le bile tempat keje dekat umah....Felda Mayam dengan Purun bukannyer jauh. 6 KM...boleh 50 kali pegi balik naik motor je kalo nak balik kampung.

Sampei jemu dah ulang alik sokmo....

Kalo balikpun, mesti ade urusan....paling tidokpun jengok orang tue kat umah yg tinggal sorang2 nun.

Kadang2 bile dengor dan nengok persiapan rodong nak balik kampung, ade juge secuit rase syahdu dan iri hati...begitu semangatnyer sampei menyalohkan sekolah wat kelas tambahan musim cuti yang turut menjejaskan cuti yang diperuntukan tu.

Nak wat gone?.........dah arahan gitu. Takleh nak elak dah...

Lagipun cuti sekolah 2 minggu, dan makakan kene ngajor sari je..........rasenyer boleh sangat le timbang rase sikit, berkorban demi negara......hahaha...

Beralih kepada cerite balik kampung tadi, sesetengah kekadang tu koi takleh nak bayangkan jugak gone gayenyer boleh nginap umah orang tue sampei berminggu2 lamanyer tanpa buat ape2 keje...

Bayangan koi je, tak melibatkan perasaan orang lainpun...

Sebabnyer, koi nak ngabihkan 2,3 hari kat umah orang tue nun....bapok le jemunyer...

Dan kekadang tu, bile malam je, kekadang tu, sesaje koi lepak Purun, walhal sepatutnyer berade kat Mayam....sebabnyer buntu takde rodong kat sane.

Rodong2 lame toh mane menghilangnyer, jarang ngat balik kampung nyer...

Dan....

Disebabkan tak ade istilah balik kampung sebab kampung sini, musim2 cuti2 nih, terpakse le pegi jalan2 makan angin.....

Dan Insyaalah......Sabtu hingga rabu nih............kome akan ke langkawi ........

Sekian.....

5 comments:

Jejaka Desa said...

Kala dekat gitu lagi rajin la koi balik

cemomoi said...

makanya balik kampung langkawi le cuti ni yerk

zulkbo said...

salam..
ermmm..dah dekat kira hari hari aok balik kampung la tu yak..?memang naik jemu juga kalau kita dah duduk dekat2 cenggitu..memang molek bila cuti berjalan ke luar pula menukar angin..tengok negeri orang..luas mata memandang..

akuanakpahang said...

Berhajat juga nok balik kampung kena tunggu cukup bulan :)

CekWa said...

sejak duduk Sabah ni acap pulak balik kg nya...dulu mase duk Kuantan jarang sekali balik wei!