Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, May 17, 2011

Banyok lagi ikannyer kat situ ...

Salam...

Pagi tadi berkesempatan menjaring ikan kat kawasan yang kome pegi beberape minggu lalu.

Payoh dah nak cari tempat yang banyok ikan disebabkan serate orang mencari terutama kat kawasan sungei sekitar sini yang menjadi tumpuan pencari ikan air tawar.

Dulu kome buat kat kawasan lubuk sebelah bawah, kali nih, kome ke hulu sikit dan cari kawasan yang dikenalpasti boleh tahan jaring.

Dengan berbekalkan 5 utas jaring 2 setengah inci dan 2 inci, kali nih hasil yang didapati amat berbaloi2 dengan keadaan ikan yang dah tak berape ade.

Kira2 tadi, semuanya lebih kurang 16 kg dan dibahagikan dengan 5 orang nelayan darat sampingan, boleh le dalam 3 kilo lebih sikit bawak balik.





Keknyer kali ini yang begitu menerujakan ikan sebarau baye2 lengan bayi dan beberapa ekor baye keting dewase telah tewas di tangan kome.

Kalo ikan terbul, temperas dan seluang, toksoh cakak le, memang banyok le kat situ. Tengah2 nahanpun dah kene. Belum lagi kome kacau lubuk tu.

Cuma baung je yang payoh dapat sebab spesis nih memang liat sikit nak kena jaring kecuali kalo air banjir je.

Secara kesimpulannyer, hasil yang kome dapat hari ini amat le puas hatinyer di kala mase2 yang begitu terhad untuk menjalankan hobi kegemaran nih.

Sekian....

5 comments:

zulkbo said...

salam Cikgu...
sempat lagi aok yak..?
ermm..sedap goreng garing
ikan kecik cenggitu..
:)

cemomoi said...

amboi yerk bat goreng garing sedak ter

Pusat Sumber Sekolah said...

Tak takut ke ikan-ikan akan pupus, bila anak-anak ikan yang kecil pun di bawa naik.. sepatutnya ambil je yang layak di makan, yang kecil di lepas balik...
Saya suka tengok dalam tv, kat barat, mereka tangkap ikan hanya yang layak untuk dimakan, yang kecil dilepaskan...

akuanakpahang said...

Salam, mekala ade rezeki te tak kemana yak :)

Cikgu Jang .. said...

salam...

hehehe...rezeki le namanye...

pupus..........mane le ikan nak pupus weh, sekali bertelo ratus ekor banyoknyer.

Itupun, kome jaring kat kawsan situ je, kalo pegi ke hulu sungei tu lagi, mboh berguni2 bawak balik ikan...