Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, September 25, 2011

Bunuh diri kerana cinta ?..

Salam....

Semase melangkah masuk masjid waktu Maghrib tadi, ada jemaah berborak ringkas pasei sorang remaje membunuh diri petang tadi.

Yg koi tak tahu menahu hei tersebut, tercenggang2 seketike memikirkan kesahihan berite ter. lantas menanya lebih lanjut sape ke gerangan yg boleh dikatekan tak cerdik tersebut.

Rupa2nyer cucu peneroka dan merupakan calon SPM tahun ni, keknyer bersekolah di tempat lain . Balik bercuti umah atoknyer.

Dulu penah bersekolah di sini sebelum mengikuti bapanyer berpindah.

Selepas habis jemaah, koi ke rumah sorang rodong yang kebetulan ada lepak di halaman rumah lalu bertanyekan pasei sebenor kes tersebut.

Yg maklumat koi terima, ya atau tak, terdapat satu mesej yg tertulis "puisi terakhir"...dalam hanpon budak tersebut.

Jadinyer terus dibuat andaian, kes menggantung diri tu disebabkan cinta. Gamoknyer le...

Seandainyer koi tengok ke wajahnyer, mungkin koi kenei orangnyer sebab maklumat yg koi terima memang budak tu bersekolah rendah di sini. Kalo ya, soheh bekas anak murid koi le tu...

Jadinyer, koi mula berfikir......mengape le mudah sgt ambil jalan singkat sampei membunuh diri seandainyer membabitkan cinta. Ataupun kalo bukan pasei cinte pun, memang bodoh jugak sampei nak membunuh diri sendiri.

Kok ye pun, besor mane pun masalah melanda, Allah kan ade. Kepada Dialah tempat kita mengadu sebenornyer dan bukannyer mengambil tindakan senekad tersebut utk menyelesaikan masalah....

Dan walo apa2pun, motif sebenar membunuh diri tu, belom diketahui lagi. Bior polis yang menyiasatnyer.

Semoga Allah SWT mengampunkan dosa budak tu.....Amin...

Sekian...


Sunday, September 18, 2011

Ubi kayu gergasi...

Salam....

Kerap dah nengok ke ubi kayu nih, keknyer jarang amat bertemu yang dah tak berapa gaya ubi, dah gaye banir kayu nyudohnyer.

Hari ni, toh macamne, kejiranan kuarters blok koi duduk nih beriye nak gali ubi yang dah ditanam dek salah sorang penghuni di lereng bukit ngadap kuaters nih.

Dan Tetiba tergali le ubi gergasi yang kalo ditimbang mboh lebih sepuloh kilo gamoknyer.

Keknyer gamoknyer bile dah lama dalam tanah tu, ubi yg besor tu dah tak molek dah isinyer. Dah buruk.....

Ni tuan yg tanam ubi ter....

Sedang2 gini pun dah tak berape sedap dah makannyer, dah ganyut rasenyer. Tapi pade buang je, boleh jugak dibuat tapai ke, dibuat lepat ke, pengat ke.....ikut rajin le ape nak buat. Paling tidokpun goreng je .........petang2 dimakan bersama kopi o...ce gone?

Betoi le pepatah ngatakan, diam2 besi berkarat....diam2 ubi berisi.....

Tapi kalo lama sgt diamnyer, buruk jugak jadinyer.....

Sekian....

Thursday, September 15, 2011

Mengapa ekor kucing bengkok di sebelah hujung sekali...

Salam...

Hari ini berakhirnyer UPSR. Maka secara tak langsungnyer tugas koi sbg s/u kecemerlangan UPSRpun dah nak sampei ke penghujungnyer.

Yg ade debaran menanti gone gamoknyer keputusan tahun nih. Ramalan kome gaye2nyer mboh pecah rekod. Koi punyer target kuantiti 70% dan Kualiti 10 org 5A.

Ramalan tu bukannyer ramalan bodo je, koi analisis berdasarkan headcount drpd 7 kali ujian dijalankan.

Setakat paling tinggi, penah capai 70% lulus dan 4 org dah penah capai 5A. Yg lain tu, sangkut sikit2 je....

Bukan pasei UPSR koi nak cerite tapi satu kisah mengape setiap ekor kucing di bahagian hujungnyer pasti bengkok. Takde rasenyer kucing yg mempunyai ekor 100% lurus . Kalo tak caye ce tengok ....pasti ade bahagian bengkok di hujungnyer.

Menurut pakar kucing yg tak berape pakar, iaitu salah sorang rodong koi ...........kisahnyer bermula.............

Pada zaman dulu, kucing dan beruang duduk berjiran. Si beruang pulok rajin mencari madu dan diletakkan di dalam sebatang pokok besar.

Yang si kucing nih pulok agak pemalas, cuma tahu meminta je daripada si beruang tu.

Sebab senalo mintak madu yang dikumpul dek beruang, si beruang mula merase muak dan hamun. Manakan tidak, dier susoh payoh cari, si kucing pulak asyik mintak je..

Disebabkan beruang dah tak bagi , si kucing mula mencari ikhtiar utk dapatkan madu tu dengan apa cara sekalipun.

Setelah berhari2 mengintip tempat simpan madu, kucingpun mula ambil langkah dengan menebuk lubang kat batang pokok tu supaye dapat korek madu tu.

Disebabkan hanye boleh telus ekor je, kucingpun menggunakan kemahirannyer mencolek madu dengan hujung ekor dan dapat sikit, dijilat pulak.

Lama juge le kegiatan kucing tu sehinggakan simpanan madu beruang semakin lama semakin susut. Mula le si beruang merase pelik dan mencari puncenyer.

Setelah diintai, baru le tahu yang kucing curi madu simpanannyer.

Satu hari tu, ditunggu je kucing menjulurkan ekor nak colek madu, pastu beruang nih nampak, ditariknyer ekor tu dan disimpul jadi simpul mati.

Apa nak kabor le si kucing, meraung sakan le sebab hujung ekor dah kena simpul. Lari lintang pukang, terlompat sane sini sebab sakit.

Dan akhirnyer setelah berhempas pulas, dapat le kucing ni buka simpul mati tu tapi sampei sekarang ekornyer tetap bengkok.

Gitulah cerite yang koi dengor...............

Monday, September 5, 2011

Mengapa le dengki sgt ....

Salam...

Hasad dan dengki juga adalah satu penyakit jiwa yang boleh menimbulkan perasaan sedih dan dukacita, keluh kesah dan kelelahan yang tidak putus, perasaan marah dalam hati tidak berkesudahan, malah menjadi penyakit yang boleh merosak atau membahayakan tubuh, melemahkan kekuatan, menyakitkan badan serta mengendurkan muka.

Dan, hasad dengki inilah yang dikenal pasti sebagai punca orang Melayu tertinggal dalam bermacam-macam sektor ekonomi berbanding bangsa asing.

Selain itu, hasad atau dengki juga adalah rasa tidak senang melihat kesenangan orang lain, terutama saudara seagamanya yang berbahagia mendapat nikmat Allah dan sekali gus mengharapkan supaya orang itu kehilangan nikmatnya. Oleh kerana didorong perasaan dengki, pendengki berusaha supaya orang yang hidup senang menjadi susah, orang kaya menjadi papa, orang mulia menjadi hina dan seumpamanya.


Petikan di atas antara huraian yang berkaitan dgn sifat dengki mendengki yg telah sebati dgn hidup sesetengah manusia di bumi Allah SWT ini. Tak kira di bandar mahupun di kampung sekalipun.

Rentetan daripada kejadian yg menimpa diri koi dan beberape org rodong yang senasib, beranggapan memang ade orang yang dengki kat kome lantaran usaha kome yang Allah SWT berikan sedikit rezeki hasil drpd penat lelah selama ini.

Namun kecewa sngt bile di depan kita bukan baik lagi perangainyer, manis tutur kata, . Keknyer di belakang, diuar-uarkan peristiwa yang melangkau ke hadapan seolah2 dialah yang berkuasa menentukan apa yang bakal terjadi.

Kalo di tengok ke rupanyerpun dah nampak riak2 tak ikhlasnyer berkawan dengan kita. Menunggu kesempatan untuk menjatuhkan kita dan berusaha agar apa yang kita kecapi hancur berkecai kerana prinsipnyer " kalo dier tak dapat, bior semua tak dapat".


Padahal, apalah nak didengkikan. Bumi tuhan nih bapok le luasnyer. Yang dah ade kawasan orang lain punyer, cari le kawasan lain. Tak payoh le nak kacau hak orang lain.
Tak ke sifat dengki namanyer tu....

Nasib baik le kome ni nih jenis penyabor, tak nak gaduh2...Kalo diikutkan hati, mboh bertumbok jadinyer bile berborak dgn kita takde ayat lain yang keluor kecuali ayat maut yang menyakitkan hati kite.....

Sabor....sabor....

Semoga Allah memberikan hidayah buat insan yang suka mendengki tu agar berubah...Dan harap2 kesabaran kome selama ini Allah SWT mengurniakan kebahagian agar kome dapat terus mengusahakan apa yang telah kome usahakan selama ini.

Wassalam....

Saturday, September 3, 2011

Perjumpaan Keluarga T&T

Salam....

Hari Jumaat bersamaan dgn raya ke 4, kome anak beranak beloh keluarge ayoh telah mengadakan satu perjumpaan besar2an buat pertama kalinyer di rumah Ecik Azam, Kg Loyang, Sanggang.

Ecik Azam merupakan paling bongsu dlm adik beradik Allahyarham ayah. Dan meneruskan kesinambungan tinggal di rumah pusaka.

Nama yang diberi bagi perjumpaan ter ialah " PERJUMPAAN KELUARGA T&T" yang mengambil sempena nama aki dan wan koi iaitu Tahir Dan Tijah.

Sedor tak sedor keluarge kome tu dah mempunyai 5 generasi. Itu menunjukkan pertambahan keluarge yang semakin hari semakin besar.

Dan sedor tak sedor jugak, ikatan tali persaudaraan antara kome sudah semakin terkikis lantaran tiada inisiatif untuk mengenal antara satu sama lain.

Justeru itu, program sebegini amat menepati matlamat sebenor iaitu mengembalikan zaman berkumpul anak beranok sebagaimana mase Allahyarham aki dan wan masih ade dulu.

Bile diamati muka2 yang datang, hampir separuh yang koi tak kenei langsung. Nok2 pulok kalo sepupu yang umurnyer jauh berbeza ke bawah. Apatah lagi kalo anak sedara sepupu, lagi le tak keneinyer.

Dengan berjayanyer program yang diaturkan semalam, sekaligus timbul idea baru iaitu akan mengadakan perjumpaan sebegitu pada tiap2 tahun disebabkan kalo nak berjumpa pada masa lain, payoh sangat nak ngejas ke masenyer.

Bertepatan sangat le program sebegitu diadakan. Sekurang2nyer kalo berselisih kat mana2 boleh le tegur menegur sebab dah kenei.



Untuk berkumpul, tuan rumah sediakan khemah sementara.

Dengan sedikit sumbangan daripada ahli, makan tengah hari dapat disediakan.


Inilah rumah pusaka yang masih tegap berdiri walopun usianyer hampir mencecah 60 tahun.
( kalo tak silap koi le ) di mana tempat perjumpaan tersebut diadakan.

Bile sampei ke situ, teringat pulok zaman kecik2 mase kerap balik kampung dan duduk di rumah tu. Terlampau banyok kenangan yang pastinyer hanya tinggal kenangan.

Sekian....