Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, March 31, 2010

Jangan cepat cemburu....

Salam....

Mungkin ade rodong2 kat luar tu yang cepat sgt cemburu kat bini die. Kadang2 tu cemburunye jenis tak bertempat.

Maklum le bini dah muke lawa, seksi pulak lagi tu. Nak dapat kawin tu pun jenuh lalu ngayat, sampai berabis le herta bende yg ade.

Sesetengah tu sampai anak berderet2pun hutang bank tak habis lagi.....

Tapi......buat rodong2 yg jenis gitu, jangan cepat sgt bersangka buruk spt video kat bawah ni...

Moh le tonton.....


video

Ade ke antara kite yg gini ?......mintak2 jgn le yak....naye amat jadinye....

Sekian...

Tuesday, March 30, 2010

Petua tahan lama


Salam....

Biasanya bab tahan lama ni dikaitkan dengan kaum lelaki aje. Tapi en3 kali ni khas bukan sahaja lelaki, malah untuk orang perempuan sekali....bagi yang dah berkeluarga amat digalakkan membaca dan mengamalkannya........

******


KELAPA PARUT
Untuk lebih tahan lama selama 2 tahun. Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja. Gunakan sebelah pada 31 December 2010. Dan sebelah lagi pada 1 January 2011. Wah...tahan sampai 2 tahun kan?

NASI/LAUK
Biar tahan lebih lama, Jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria. Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.

BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS
Kalau untuk lebih 'tahan lama', Bayarle zakat utk barang kemas tu atau pakai saja. Barangan emas bila dah terlalu banyak, kena bayar zakat. Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi, padan muka korang, ha haa...

PAKAIAN.
Nak tahan lama Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach. Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach. Jangan bawa mandi kat beach. Gantung bila disimpan. Cuci guna air jeram/hujan.
Jangan bagi pinjam kat kawan!!!. Kalau nak tahan lagi lama PINJAMLAH BAJU MEMBER...
BAJU SENDIRI SIMPAN.

KERETA
Nak tahan lama.Lepas beli, simpan kat garaj. tutup elok2. jangan bagi angin masuk. jangan bagi abuk masuk. jangan bagi wap air masuk.bayar loan bulan2. sampai abis loan. gerenti tahan lama.

KENYANG
Kalau nak tahan lama,Sebelum makan - baca bismillallah dan doaAkhir makan - doa dan ucap alhamdullillah...

UMUR
Umur nak tahan lama?Banyak kan senyum, jangan fikir semua masalah danjangan merokok!!! (bukan sebab rokok tu bahaya tapibazirkan duit saja, kalau duit tak ada banyakkan lagi masalah).

ROKOK
Rokok nak tahan lama?Jangan hisapplah......!!!!, letak atas meja dan pandang saja.
P/S: jangan hisap benda-benda yang dilarang...sendiri mau ingat. hahaaa....

TIDUR
Nak tahan lama tak tidur malam Rajin-rajinlah tidur siang.

HUBUNGAN
Bertahan lama dalam persahabatan/hubungan, Jujur dan ikhlas je!!!!

Yang lain2 tu....fikirkanlah sendiri yak....

Sekian...

Monday, March 29, 2010

Cis......... si Toyol...

Salam....

Asyik koi cerite pasei ikan je tak sedak jugak...kang wokme kate cikgu Jang ni takde modal lain ke, asyik tayang ikan hok ditangkaknye aje...dah le tak mboh kirim2 kat rodong2....hehehe

Jadi, kali ni koi nak cerite pasel toyol pulak yang babilnye amat. Sedak je dikebasnya duit orang kampung.

Tahu je kat mane orang tu taruk duit dan pandei je die selak kat tempat2 yang tak dijangkau oleh akal jiran2 sebelah rumah hatta budak2 malbat( penagih) sekalipun.

Nak dijadikan cerite Pak Akob ni berambi sangat orangnye. Rumoh die je hok tak kene lagi. Rumoh jiran2 usoh cakak la....abis lalu duit simpanan. Sampaikan duit nak belanja anak sekolah hok seposen dua tupun dikebas dek toyol ni..

Nak dijadikan cerite, Pak Akob ni baru kuar duit sebab nak upah orang ubahsuai rumoh. Aiii...banyak jugak le RM nye. Mengakala pegi ngeteh....sekampung le boleh belanja..

Disebabkan atuk Pak Akob ni penah bagi motivasi kat die dulu yang " Berhati2 Ibu Segala Kebijaksanaan", make malam tu tak tidur le si Pak Akob ni.. bimbang sangat duitnye dikebas budak kecik hijau tu.

Sambil berbaring atas katil, dipeluknye duit dalam karung guni baje kemas2....bimbang sgt kena curi...

Dijadikan cerite pulak.....hampir2 pukul 2 pagi, Pak Akob ni cemas2 dah terlelap. Dijelingnya wife kat sebelah, usah cerite la....bermacam2 nada kuar..... Sekejap rock, sekejap balada dan diselang seli dengan rap...

Yang Pak Akob ni, bapok le ngantuknye... tapi gonekan....bimbang punye pasei, rela die tak tidur malam tu sementara nunggu ke pagi.

Dalam keadaan mamei sebab ngantuk, terlihat le die satu kelibat budak kecik warna hijau menuju ke biliknye dengan pelahan2...

"Hah......sah dah toyol tu datang nak kebas duit kawan', kate Pak Akob dalam hati....

"Takpe.....datang le sini, nanti tahu le kawan ajar setan tu....die ingat senang nak kebas duit kawan ni...." penuh semangat dan penuh keberanian serta begitu teruja Pak Akob nak berhadapan dengan toyol ni..

Pak Akobpun perbetulkan kedudukan die.....diurut kaki, tangan dan semena2 datang pulak keberanian nak mengerjakan toyol ni ....langsung tak takut lalu melihat samar2 rupa si toyol ni yang baye2 budak umur 5 tahun...

Dalam hati Pak Akob dah beragan dah, bile dekat aje si toyol ni, die nak terajang kuat2.....nanti bior dekat2 betoi....

Dalam samar, makhluk tu semakin hampir menghampiri katil orang tua dalam keadaan senyap. Manakale Pak Akob pulak dalam keadaan bersedia hendak melepaskan satu tendangan tanpa bayang yang penah belajo semase mude2 dulu.....

Semakin hampir dan hampir.........Dan......

Pak Akob pun melepaskan satu tendangan yang paling kuat penah die buat......sekuat2 hati dan tenaga......



Dan tibe2...................................
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*



aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaTOK SAKITNYEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

NAPE ATOK TENDANG AMAT.........................ADUH SAKITTTTTTTTTTTTTTTTTT...

Jerit Amat cucunya yang berpakaian baju tidur bewarna hijau terhumban ke tepi dinding meraung kesakitan.........

La.................rupe2nya pak Akob lupe yang cucunye ade balik petang tadi dan disebabkan terlalu taksub akan kisah setan tu , hinggakan cucu sendiri disangkakan toyol.....


Begitulah adenya........

( Tapi kate orang la...nak elak toyol masuk rumah, selitkan duri landak kat atas pintu, gerenti takut si toyol tu nak masuk rumah).......
Wallahualam...

Sunday, March 28, 2010

Seluang juga yg sedapnya...

Salam....

Kalau tanya ikan apa yg sedapnya, koi akan jawab tentulah ikan seluang.

Biarpun spesis lain seperti baung, terbul, sebarau, lampam, haruan, bujuk, temperas, potok, keli, toman, tembakang, lome, lembat, susur batang, mengkawan, nyet2, puyu, kepar, tilan, tapah dan lain2.....ikan seluang jugalah yang paling sedap.

Ikan kedua kegemaran koi ialah laih. Tapi spesis ni payah sikit nak dapat. Kena bawak joran mancing belah2 petang baru mboh makan.

Gitulah kalau dah sokmo cari ikan. Kurang dah seleranya. Tapi nak dibandingkan dengan ayam....biar ikan jenis ni. paling tidakpun ikan ni tak makan palet spt yg diberi pada ayam tu.

Biarpun badan letih, tapi kalau dah minat ........memang tak kaji dah....janji seronok dan dapat mereleskan tension sewaktu kerja....

Ikan seluang yang sudah dikumpul setempat.

Ikan baung yang masih ada di situ. Yang besar2 rasa koi lari ke tempat lubuk yg dalam kot, sebab yang ada banyak baya2 tu je..


Ikan tapah pandan. Spesis ni tak besar spt tapah kat Sungai Bera atau tasik Bera. Paling besarpun baya2 tapak tangan dewasa je.

Spesis ikan bulat. Haruan dan bujuk .....antara ikan yang koi tak gemar memakannya. Seekorpun koi tak ambil bawa balik..

Ikan paling banyak kat sungai2 kecil. Mana2 kalau pergi ke sungai2 yang kecil....ikan inilah yang paling banyak cuma saiz je berbeza. Dulu2 koi minat amat kat terbul dan temperas ni, Tapi dah selalu makan, selera semakin berkurangan dah.

Ikan sebarau. Antara ikan pilihan bagi penggemar ikan sungai. Tapi kat situ takde dah yang besarnya. Mungkin dah berpindah ke tempat lain sebab ikan ni antara spesis yang pantas berenang.

Gelaran diberi adalah ikan patung atau nama universalnya ikan kepar.....Siripnya tajam...kalau tersilap pegang , silap2 berdarah jugalah tangan...


Ikan nyek2.......biarpun kecil, tapi sengatnya bapok le tajamnya.....kalau kena kat tangan, berdenyut2 jugalah....

Di atas tu antara spesis yang kome tangkap hari semalam tu. Yang koi simpan dalam peti setelah dibahagi kepada 6 bahagian, cuma seluang je. Yang lain tu, koi bagi kat emak koi suruh simpan kot2 adik beradik yang lain balik, bolehlah merasa ikan sungai jasa koi mencarinya.

Minggu depan, tak tahu lagi gone gayanya....Silap2 mboh kome pergi lagi tapi mungkin di lokasi yang agak jauh. Sebabnya sungai2 berhampiran memang dah habis ikan dikerjakan dek orang di kawasan sini.

Kira2nya, sape cepat, dialah yang mewah....kena pandai cari tempat yang orang tak pergi lagi, barulah merasa nak dapat ikan sekurang2nya bawa balik 2-4 kg seorang.

Sekian....

Sekian....

Friday, March 26, 2010

Kisah si pemecah batu

Salam....

Maaf le rodong2 sebab dah 3 hari koi tak update blog ni. Nak dikatakan sibuk senalo, dok juge. Nak kate bnyk mase lapangpun dok juge...

Tapi prentan sekarang ni bile kepale tengoh serabut, mule le mikirkan alangkah bagusnya kalo keje lain......atau langsung tak keja...

Tapi bile koi dengo cerite sorang rodong koi pasal "Nilai Kesyukuran"........sepatutnya koi lebih bersyukur kerana ade keje tetap dan sesuai dengan minat, dan tak le berapa teruk berbanding dengan orang lain.

Cerite dek rodong tu pasei kisah sorang si pemecah batu...............

Al kisahnya, si pemecah batu ni bekerja di tengah panas. Maklum le....kalo badan dah letih, mule le fikiran meraban....

Disebabkan cahaya matahari terik hingga menyebabkan si pemecah batu ni kepanasan, beranganlah dienye nak jadi matahari supaya boleh memancarkan cahaya ke muka bumi dan berkuasa.

Dijadikan cerita, si pemecah batu ni jadilah matahari.

Tengah2 memancarkan cahaye....tetiba, lalu pulak awan....ditutupnya pancaran matahari tadi.

Berkatalah si matahari ni tadi..." la.....ingatkan jadi matahari ni koi jadi kuat, rupanya ade lagi benda yang lebih kuat.....lebih baik koi jadi awan pulak....."

Dijadikan cerita, jadilah pulak awan sebab boleh melindung pancaran cahaya matahari tu tadi...mungkin fikirnya kuasa awan lebih kuat dr matahari.

Tengah syok jadi awan...tibe2 lalu pulak angin......ditiupnya awan tu tadi hingga menyebabkan awan ni tadi beralih ke tempat lain dan tak daye nak nahannya.

Lalu, berfikirlah si awan ni tadi.....bahawa angin lebih berkuasa darinya walaupun dia mengatasi cahaya matahari...mintaklah pulak nak jadi angin..

Bertiup le angin ni tadi ke serata dunia dunia dengan bangganya. " Fuh memang hebat rupanya jadi angin ni rupanya...serata pelusuk dunia koi boleh bertiup...." dengan bangga si angin si berkata.

Tiba pulak di kawasan gunung-ganang, angin ni tadi tak dapat bertiup melepasi gunung sebab betapa megahnya berdiri si gunung dan betapa kukuhnya struktur ciptaannya hinggakan si angin tidak dapat mengatasinya.

Beranganlah pulak si angin ni nak jadi gunung, sebab kuasa gunung lebih hebat dari kuasa angin.

Lalu bertukarlah si angin ni tadi kepada gunung yang besar dan berdiri mengah.

Tengah syok membanggakan diri....tiba2 si gunung ni tadi terasa ade manusia sedang memecahkan batu di kakinya..

Tak daye gunung ni tadi nak melawan hinggakan kedudukannya semakin hari semakin rendah dan kemengahnya tadi semakin berkurangan...

" La....rupa2nya sehebat2 gunung yg boleh mengekang awan, hebat lagi si pemecah batu rupanya. sebesar2 gunung ni, boleh runtuh disebabkan si pemecah batu mengerjakannya.." Kata dek gunung dalam hati...

Dan akhirnya..............mintalah pulak gunung ni kembali semula menjadi si pemecah batu kerana lebih berkuasa dr semua yg penah dia jadi......

Begitulah ceritanya.......................

Sekian....



Tuesday, March 23, 2010

Jangan mencarut depan anak...

Salam.....

Bukan kisah benar, tapi bukan juga pedo'oh...cuma sebagai peringatan buat insan dipanggil ayah..

Satu hari Mamat didenda dek cikgu sekolahnya pasal suka mencarut dengan mengeluarkan perkataan ....#**@%*t mak ko......

Memang pantang seorang guru andai anak muridnya mencarut di dalam kelas walaupun baru berumur 7 tahun dan tak mengerti apa2 yg dimaksudkannya...

Setelah berdiri hampir 15 minit di atas kerusi, ditanya dek cikgunya tadi mengapa mengeluarkan perkataan gitu.

Lalu dijawablah oleh Mamat ni tadi yang dia dengar ayah dia cakap begitu kat kawannya.

" Kamu tahu ke maknanya perkataan tu ?" Tanya cikgu ni tadi..

" Tahu.........." kata Mamat dengan yakin.

" Apa maknanya ? " Tanya lagi oleh cikgu tadi...

" Apabila kita minta sesuatu barang, orang tu tak kasi......" jawab Mamat bersahaja....

Maksudnya : Mungkin ayah dia minta sesuatu barang daripada kawannya dan kawannya tak beri, lalu keluarlah perkataan #**@%*t mak ko...... tu tadi....

Moralnya : Jangan ambil mudah bercakap sesuatu yg tidak baik di hadapan anak2....sebabnya anak2 mudah mengikut apa yang dicakapkan...

Wassalam...

Sunday, March 21, 2010

Baung oh baung....

Salam....

Petang tadi kome berlima meneruskan hobi mencari ikan kat sungei Bukit pensen macam biase.
Ralit amat mencari nya sebab hasil tangkapan boleh dikira lumayan jugak le....

Tapi nak dapat ikan besor spt yang Al-Mankaraqi postkan semalam tu, taklah kesampaian ...
Tapinye, malam nanti berminyak le mulut kome makan gulai ikan baung yg kome tangkap tadi....Manakala ikan seluang dan ikan2 kecik2 tu......goreng garing2...........fuh bapok le menyelerakannya....

Ikan sebarau tu...simpan dulu...untuk masak lemak cili api.......fuh....popalih sedaknye kate koi....

Tengok ke gaya sungei kat situ.....ade pontensi nak dapat banyak lagi....Maklum le dengan ikan sebarau yg besor2, baung , seluang, terbul, temperas, lome dan macam2 lagilah spesis yang sedia untuk ditangkap....

Mengikut tinjauan rambang yg kome buat.......banyak lagi kawasan potensi untuk kome mencari ikan kat situ...dan kate dek orang yg biasa main kat situ....spesis baung mboh ade sebesar peha .....tu yg kome geram sgtnye....

Silap2 petang lusa mboh kome pegi lagi kat situ.....

Spesis udang galah ataupun nicknamenya karat pun ade kat situ....

Sebarau yang akhirnya menyerah diri kepada kome....

Yang ni kome dah sukukan, ikan kecik2 longgok setempat....pastu bagi dengan berlima.....jenuh jugak le nyiangnye.....

Gitulah kalo dah hobi.........minat sgt mencari ikan ni.....cume tak sampai tahap ketagih aje...

Sekian.....

Saturday, March 20, 2010

Lepak2 kat umah aje...

Salam....

Ari ni wife takde sebab pegi bersama pelajar SMK Purun ke UMP kat Gambang sempena hari kerjaya ( kalau tak silap koi le)....

Jadinye, koi kene duduk kat umah le sehari suntuk bersama 3 org anak koi tu.....

Gonekan...kadang2 koi yg takde....( biasanya sokmo) dan kadang2 org umah pulak yg takde......kecik sgt masalahnye tu...

Sebab takde modal nak buat entry....kali ni koi tontonkan satu video giler......hok org barat yg sewel tu buatkan.....

Moh le tengok.....

video

Moralnya....jgn cuba2 tiru gaya org putih sewel tu berjemur kat tepi laut.....kang tak pasal2 jadi gitu..........hehehe

Sekian...

Friday, March 19, 2010

Kembali berblog...

Salam....

Semasa berkursus baru2 ni, banyak benda yg disumbat ke dalam kepala kome ni. Semuanya adalah semata2 usaha Felda yang berkehendakkan agar pencapaian anak2 murid kat sekolah2 Felda ni meningkat dengan mencapai sasaran yg dikehendaki.

Walaupun kerelaan dalam keterpaksaan, kome tetap menghabiskan setiap slot kursus dengan jayanya di samping menyiapkan headcount UPSR spt mana yg dikehendaki.

Banyak benda yg menarik untuk dikongsi bersama, tapi tak dapat la koi muatkan di dalam blog ni. Sebabnya kalau koi masukkan mboh tak tidur koi malam ni.

Cume ade satu formula yang mengaitkan kejayaan dengan sesuatu perkara yang biasa kita lakukan.............

Caranya : ..................


1. Setiap abjad diberi skala 1 bagi A dan 25 bagi abjad Z.
Kemudian kita tambahkan jumlah setiap abjad tadi dengan skala yang diberi

2. Dengan kerja keras kita masih belum mendapat seratus peratus...

3. Begitu juga dengan ilmu pengetahuan...masih tak menjamin kejayaan yang mutlak...

4. Cinta...............hanya 54 % aje

5. Mengharapkan tuah.......jauh sekali..

6. Orang kata duit ibu segala2nya...........tapi hanya 72% aje...

7. Kepimpinan yang baik....?..............tak juga...

Jadi............................apakah yang menjamin kejayaan 100%...................................Jawapannya ialah.....

@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
#
#
#
#
#
#
#
#
#


Sebenarnya sikaplah yang menentukan kejayaan 100%........


Sebab itulah kalau kita tengok sekarang ni banyak pekerja sama ada di sektor awam mahupun swasta yang tiada integriti......semuanya adalah disebabkan oleh sikap......................

Sekian.............Wallahualam...

Monday, March 15, 2010

La....ni baru betul2 stress ...

Salam...

Pagi2 tadi sewaktu koi pegi sekolah nak jumpe dgn jaga sekolah mengenai hei kome nak cari ikan, tetapi GB beritahu ade surat yg difaxkan pade petang jumaat dulu memaklumkan koi beserta gpk pentadbiran dan guru2 yg mengajar STF kene menghadiri mesyuarat kat Hotel Seri Malaysia Mersing.

Yang koi ni atas tiket pengurus STF dan guru ngajar BM. Kira2 org kuat STF lah ni.

Yg koi frustnye. Ingatkan nak bawak anak bini jalan2 hari Selasa sampai Jumaat ni. Kene pulak pegi mesyuarat kat sane bermula Rabu sampai Jumaat.

Dah kome terpaksa ubah planning. Malam ni bertolak ke Temerloh lepak kat rumah sane. hari esok main air kat Bukit Gambang Resort , pagi2 rabu siap2 shoping kat Temerloh bertolak balik Purun. Dan sebelah petangnya barulah koi pegi Mersing nun.

Tu yang koi nak merepak ni. Dahlah surat tu difaxkan pada petang Jumaat yang mane cikgu2 terlibat dah bercuti. Ngapelah tak diberitahu awei2, kan senang nak buat perancangan.

His his his.....memang stress bile kene gini....

Sekian...


Sunday, March 14, 2010

Stresnye seorang cikgu.......

Salam....



Petang tadi ade sorang Hamba Allah beritahu yg cikgu2 ni seronok dapat bercuti seminggu. Pas tu pulak dikabonya yg cikgu ni keje pagi je, petang boleh pegi kebun, pegi bandar, pegi cari ikan
( kabo kat koi le tu).

Pas tu pulak gaji cikgu tinggi2 belake. Baru keje sebulan dua dah beli kete baru.

Koi diam aje sebab apa yg dikabonye tu betoi belake. Cume secara realitinya, keje cikgu ni bukankan spt kat jabatan lain yang bile habis keje je, takde fikir bende lain dah. Mase keje, keje dan mase rehat, rehat betoi2.

Yg cikgu ni, waktu cuti sekolah kalau setakat pertengahan penggal ni, ade yg kene bertugas ngajar kelas tambahan.

Dan lepas cuti ni nanti......tengok le. Mesti banyak keje yg sedang menunggu.......


Sekian.....

Saturday, March 13, 2010

Pesanan cikgu semase menjawab peksa...

Salam....

Buat calon SPM yang kantoi baru2 ni.......sebab kenapa ????? .....


Itulah sebabnya result bebudak ni payah nak strong kalau tak mementingkan pelajaran...sebabnya..kan cikgu dah pesan dah...

Sekian...

Friday, March 12, 2010

Alhamdulillah .....hujan jugak sebentar tadi..

Salam....

Pada hari semalam, cuaca menampakkan sedikit perubahan dari musim kemarau ke riak2 nak hujan.

Sebabnya dalam pukul 2 lebih petang semalam, hujan sudah turun walaupun tak beberapa lebat namun cukup mencuci ruang angkasa yang dipenuhi debu2 halus.

Pagi tadi pula cuaca mengizinkan warga sekolah mengadakan perarakan Sambutan Maulidur Rasul dengan jayanya tidak seperti tahun lepas yang setiap warga sekolah basah kuyup ditimpa hujan.

Dan sebentar tadi sewaktu koi dan anak sulung berjemaah di masjid, tiba2 aje hujan turun dengan lebat dalam masa lebih kurang 10 minit.

Nampak gayanya di ruang angkasa, langit masih lagi gelap tanpa bintang dan kemungkinan besar hujan akan turun lagi.

Kehadiran hujan membasahi bumi amat ditunggu2 apatah lagi penanam sawit kecil-kecilan macam koi ni yang masih belum hilang pening kepala memikirkan betapa kian sehari ke sehari anak sawit menunjukkan kelayuan yang amat ketara kerana kurangnya bekalan air.

Dan sempena cuti sekolah seminggu ni memberi peluang kepada koi membereskan kerja2 di kebun sawit yang buat masa ini jarang2 koi kunjungi disebabkan kesibukan aktiviti mencari ikan dan persekolahan.

Walau apa2pun pengeluaran kali kedua sawit koi telah selamat dijalankan walaupun hanya 301 kg tetapi berpadanlah dengan umurnya yang akan menjangkau 3 tahun pada bulan 7 nanti.

Akhirnya...buat murid2 dan guru2.............selamat bercuti. Dan jangan lupa bawa keluarga bercuti agar kepala yang berserabut dengan tugas2 guru yang semakin hari semakin melambak dapat dikurangkan kerana pertambahan tugas dijangka akan berlaku selepas cuti ini nanti...

Jadi, kalau rasa kepala berserabut masa ni.....moh tengok video lawak kat bawah ni...

video

Sekian....

Thursday, March 11, 2010

Koi ngikut je...

Salam...

Kat sekolah tadi, ade rodong ngajak koi pegi mencari ikan sebelah petang . Koi ngikut je sebab dengor rodong yg pegi baru2 ni dapat hampir penuh 4 tong putih dengan hanya pegi dalam lebih kurang 3-4 jam aje.

Lagi satu kebetulan pulak esok ade majlis sambutan Maulidur Rasul dan ade orang sponsor makan tengah hari.

Jadi, pakat2 tadi, kome sedekoh sedikit ikan yang kome dapat tadi buat lauk tambahan makan tengah hari untuk esok.

Kebetulan air sungai dah banyak putus2 nya. Kira2nya sape cepat die lah yg dapat....sebabnya serata org mencari ikan semasa musim kemarau ni....

Yang kome ni pegipun hok tempat yang orang dah cari....tapi masih lagi banyak dapatnya. Maklum le pegipun tak lama lebih kurang 3 jam aje...

Itupun dah memadai........

Sekian....

Wednesday, March 10, 2010

Hisap rokok bile nak mati jadi panas...

Salam.....

Sewaktu Pak Meon sedang sedap ngisap rokok gulung , tetibe je datang Pak Itam kabo kat Pak Meon yang orang isap rokok ni bile nok mati jadi panas.

Apa lagi, maroh le Pak Meon dikabonye gitu. Maklum le perokok tegarlah katekan....

Yang Pak Itam ni pulok taknok ngaloh....kabonye lagi memang betoi org yang isap rokok ni bile nak mati jadi panas.

Pak Meon ni pulak jenis panas baran orangnye. Dikabonye kepada Pak Itam supaye cakap baik2 sikit. Karang tak pasei2 kene baling dek kerusi.

Pak Itam ni jenis suke bergurau......"la....kalo awok tak caye......awok hisap le sampai habis.....nanti api tu dah sampai pangkal kat jari yg awok pegang tu...memang panas rasenye"...
Kate dek pak Itam sambil ketawa berdekah2 mengenakan Pak Meon...

Terkebil2 mate Pak Meon dikenakan dek Pak Itam tu.....

Hehehehee..

Moral : Jangan cepat maroh ke org hok suke bergurau ni.....

Tuesday, March 9, 2010

Marilah kite sebor2kan yak...

Salam....

Tadi koi bukak emel dan dalam satu emel tu ade menceritakan pasei 3 surah penting kite mesti pegang betul2.

Selain tu diceritekan jugak pasei 3 kekuatan org islam patut kite pegang pade zaman kucar kacir ni..

Elok lah kite bace untuk menambah ilmu pengetahuan.....dan kalo berkesempatan, moh la kite sebor2kan semoga kite juga dapat pahala.....


Assalamualaikum
Sekadar menyampaikan. ......

Pesanan terbaik dari seorang rakan....

Assalamualaikum,

Just wanna share with everyone kisah benar yang saya lalui. Baru- baru ni ketika saya nak ke Surau berdekatan dgn rumah saya untuk sembahyang Isyak, seorang pak cik berjanggut putih dan berjubah putih dari jauh melemparkan senyum kepada saya. Kerana masih ada banyak waktu, saya tunggu pak cik berjanggut putih tu dan bertongkat yang tidak saya kenali itu.. Timbul di hati saya untuk jalan seiringan ke surau.

Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam. Orangnya sudah berumur. Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik. Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada
tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul , dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga. Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul.

Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pakcik.

Kedua,
Surah Al-Ikhlas . Surah ini, katanya, surah tauhid.
Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.

Ketiga, surah
Al-Kafirun , kata pak cik. Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik tu cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana.

Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik. Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku' .

Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang. Orang Islam, katanya, mesti ada tiga kekuatan.

Pertama, kekuatan minda

Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan > sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.

Kedua, kekuatan hati

Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kala u minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik...

Ketiga, kuat fizikal

Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik. Kala u pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya
.

Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga kekuatan, beliau minta diri dan hilang dari pandangan saya setiba nya di surau tersebut.
Terima kasih kepada pak cik berjanggut tu. Sebelum itu beliau berpesan agar saya sebarkan kepada yang lain. Pesanannya memang baik untuk saya sampaikan..

Iqra'.....!

Take a break....... .meditate. ..3 minutes & calm your mind...
Recite 3x :
1. Katakanlah (wahai Muhammad); " (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
2. "Allah Yang menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
3. 'Ia tidak beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
4. "Dan tidak ada sesiapa pun yang setara dengan-Nya".

Setelah baca , forwardkan email ini kepada seberapa banyak rakan-rakan anda.
Bayangkan betapa besarnya RAHMAT yang Allah turunkan. Insyaallah.

Wassalam .

Monday, March 8, 2010

sebab tulah gunenye pakai helmet...

Salam.....

Topi keledar tu penting untuk keselamatan. Kebanyakan penunggang motor yg mati mungkin disebabkan kecuaian mengikat helmet dgn betul.

Selain tu, kalau nak pakai helmet, pilihlah yg ada cop sirim....supaya selamat.....

Kalau nak tengok tahan ke tahan kepala kita apabila guna helmat....tontonlah kempen pendek kat bawah ni....

video

Kan koi dah cakap..............


Wassalam....

lagi lawak bodo....

Salam...

Semalam pasei iklan coklat yg membuatkan seseorang tu gagah....ni pulak dua lagi iklan bodo yg membuatkan kite tergelak menengoknye...

video

video

Agak2nye mboh org pompun kat negara kite cam kat Thailand nun buat gitu kalau dah hamun tengok org lelaki tak betul gitu ?

hehehehhe.....

Sunday, March 7, 2010

Nak tenaga kuat ???

Salam....

Org katalah, nak ke tenaga kuat makan le makjum ke, jamu ke, ubat ke....atau apa2 jelah yg boleh menguatkan badan kita.

Tapi kalau tengok pada iklan ni.....tak payah beriye2 beli ubat mahal2....padan dengan makan coklat je dah membuatkan tenaga kita sekuat gajah...

Kenapa ? tak percaya ?........................

video


Begitulah salah satu iklan pedooh yang dicipta pada tahun penghujung tahun 90 an.....

Saturday, March 6, 2010

Time kasih le tolong promosi blog koi nih...

Salam....

Koi sedikit teruje jugak bila blog koi dipromosikan dalam blog Anak Pahang Blogger yg baru dicipta rase koi dalam awei2 tahun 2010 nih..

Time kasih bebanyok la buat admin yg menubuhkan blog tu yang koi tengok berperanan menghimpunkan ramai blogger Pahang ni buat tatapan umum.

Buat rodong2 blogger yg lain kalo ade mase moh la weh kite memeriohkan blog tu yak...

Sekurang2nye, blog yg kita buat ni, dapat disebarkan dengan lebih meluas lagi....

Bagus sebenornye blog tu....sekurang2nya kite dpt mengenali rodong blogger hok ade di Pahang nih...

Wassalam...

Friday, March 5, 2010

Selesai satu program....

Salam...

Petang tadi habis doh program mesyuarat agong PIBG dan majlis pelancaran program belajarlah sayang kat sekolah Purun ni..

Ini bermakna salah satu antara tugas yg perlu koi selesaikan, sudah bereh dan koi bersyukur sebab perjalanan majlis ni tadi berjalan lancar..

Sebenornya tugas koi dah selesai awei2 lagi dah, sebab koi ditugaskan buat banner dan banting aje.

Cume, petang ni tadi koi ambik video jelah sebagai koleksi sekolah dan sebagai persiapan isi tayangan video semasa majlis penyampaian hadiah ujung tahun nanti.

Memang setiap aktiviti sekolah, tak perlu diarah akan koi tangkap video supaya handycam yang koi beli tu dulu digunekan sebaik2nye..

Mesyuarat tadi macam tahun2 lepas jugak, tak ade yg barunye....YDP masih org lama, cume AJK aje beberapa muke baru di kalangan penjaga.

Mintak2 pentadbir janganlah pilih koi lagi jadi AJK utk tahun ni sebab koi rase lama sgt dah berkhidmat dalam PIBG ni....elok le dibagi pulak kat cikgu2 baru yg ade kat sekolah ni supaye dapat menimba pengalaman...

Ni rodong koi cikgu Che Mat Asri sokmo ditugaskan membace doa....maklum le sekolah koi ni takde ustaz, jadi die sokmolah yang kene baca sebab kerektornya macam seorang ustaz walaupun sebenarnya bukan.

GB koi kalau berucap......muke memang serius sokmo....

Pastu memang kena guna LCD. Sebab itulah awei2 tahun dulu koi dah pindahkan LCD di kelas yg tak digunakan ke dewan supaye senang kome nak gune apabile ade program kat dewan.

Cadangnya memang nak jemput PPD Bera sebagai perasmi. Tapi dihantar je wakil En. Ismail Ramli ( Ketua Unit HEM PPD) ......itupun lebih baik pade langsung takde wakil...

Sambutan penjaga memang memberangsangkan di kalangan kaum hawe...sampai sontok ke belakang dinding..

Tapi di sebelah kaum adam.......ginilah sokmo2 nye.....jarang sgt dewan nih penuh dengan penjaga lelaki.....gamok koi tidur kat umah kot sebab cuaca panas dan mate mudoh ngantuk...

Antara staff dan cikgu sekolah koi yg masih anak dare lagi .....( yg tengah tu kawin doh)

Punya banyak hamper utk cabutan bertuah, satu pun tak singgoh ke name koi. Ngapelah koi ni jarang sgt bertuohnye.... Tapi dapat jugalah cenderehati dlm jabir tupun walaupun tuale kecik aje....

Pihak PIBG tak lupe jugak memberi cenderahati kat wakil pelajar hok dapat 5A tahun lepas.

Banting sebagai gimik perasmian program belajarlah sayang yang sudoh ditarik dek perasmi tadi....

Lepas je majlis ucap berucap dan bagi2 cenderahati, mesyuaratpun dimulakan.....

Make hampir2 dah dekat pukul 6 tadi, selesai sudoh semuanye.....dan berduyun2lah kome semua ke kantin sekolah menikmati jamuan mee hon goreng.....

Gitulah adenye......sekian...