Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Friday, February 19, 2010

Kadang2 tu gune internet pun bagus...

Salam..

Ade masenye koi bosan nak masuk kelas ngajar cara tradisional. Ade masenye koi sibuk ngat dgn keje2 lain yang memerlukan tindakan segera. Dan ade masenye koi takde mood nak masuk kelas.

Walaupun keadaannye gitu, tak le semestinye koi tak ngajar langsung. Ape yang koi buat ialah....bawak bebudak kelas tu masuk makmal dan guna internet untuk pembelajaran.

Sebelum ni dalam mesyuarat, ade guru2 gesa koi supaya daftarkan beberapa akaun pelajar dalam Sistem Pembelajaran Interaktif Zoom-A yang mana satu portal memerlukan bayaran untuk mengakses maklumat di dalamnye.

Sememangnye portal tu sangat baik dan menarik kerana banyak benda dan maklumat kat dalamnye. Tambahan pulak semua soalan yang dimasukkan mengandungi semua subjek teras dari tahun 1 hingga tahun 6. Memang portal tu diwujudkan untuk bebudak belajar secara kendiri dan secara bimbingan guru.

Bapok le mudohnye menggunakan......murid boleh pilih jenis soalan sama ada topikal atau berbentuk ujian. Selain tu, banyak lagi benda2 yang menarik kat dalamnye yang kalau minat menggodeinye....berjam2lah ngadap komputer..

Disebabkan ade permintaan dan sebahagian guru2 pulak menyumbangkan duit, koi daftarlah portal tu untuk tujuan P&P murid2...

Jadinya, sebagai guru IT kat sekolah ni yang tahu akan kelebihannya....koi gunekan kesempatan tu bawak budak dan godei mana yg patut supaya bukan sahaja bebudak tu dapat ilmu, malah sedikit sebanyak tahulah sikit gune komputer dan internet ni.

Dan setakat ari ni, toh berapa kali dah koi bawak budak2 tu masuk lab ni....memang memudahkan keje sebenarnya apabila pandai menggayakan kemudahan ICT ni.

Cume yang agak koi terkilan sikit setakat hari ni, guru2 lain masih belum menggunakan kemudahan ni... Dulu beri alasan capaian internet slow sangat, buang masa nak layari laman tu...

Koi kecek pulak guru besar minta sekolah langgan stramyx .....line dah laju dan banyak komputer boleh bukak sekali gus internet...tapi...setakat dah hampir seminggu lebih rase koi hanya koi sorang je yang menggunakannya di sekolah....

Tak tahulah kot2 guru2 bukak kat rumah bagi anak2 diaorang menggunakannya...

Nak katakan guru2 tak tahu, pedooh lah...sebabnya koi dah tulis kat papan kenyataan memaklumkan bahawa akaun zoom-a tu sudah didaftarkan dan koi siap tampal lagi senarai akaun serta password semata2 untuk guru2 boleh bukak sama ada kat sekolah mahupun kat rumah.

Tengok le gone gayanya sehingga hujung tahun nanti...kalau masih lagi guru2 tak berminat nak gune ...rasenya adalah satu pembaziran je pegi daftar akaun tu sebabnya satu akaun kena bayar RM 10.00.

Tapi...koi yakin dan percaya, kemudahan yang disediakan tu akan digunakan oleh cikgu2 sekolah ni nanti...nok2 pulak kalau GB bising ngape tak guna walaupun kemudahan tu ade dan sekolah mengeluarkan banyak duit untuknye......

Namun koi tetap yakin dan percaya......semua tu akan dimanfaatkan oleh guru2 sekolah ni nati demi kecemerlangan anak didik....




Pelajar kelas koi ngajar tu..kalau bab masuk lab...usah ceritalah....bapok le semangatnye.

Sekian..

8 comments:

Redz da Tsar said...

Terbaik la che gu... Abang ipar keh guna jugok mende nie, tapi bukan eZoom la.. Dia gune aplikasi jawab-jawab soklan...

Kat umah kalau boring die tengok la result anak murid die online... Anak murid pulak diberi kemudahan untuk gi lab bila-bila masa (kecuali kul 8 malam ke atas la)...

terokai seni said...

elok beno berinternet daripada bertenet ter cekgu...

al-mankaraqi said...

tahnioh atas usaha gigih awok dan sekoloh awok ni cikgu. lahirkanlah lebih ramai manusia2 yang cemerlang.

Anonymous said...

ye cikgu, jgn godei mn yg tak patut..hehe

syabas cikgu! :)

zulkbo said...

elok bebudak ni dia ajar dari awal menggunakan internet..di samping tu aok serapkan nilai murni dan tak murni yang ada dalam alam siber ni ke bebudak..mengajar sambil beramal lah kiranya..selamat mengajar cikgu..GURU SUMBER ILMU..

endiem said...

zaman dah berubah, kaedah ict akan jadi satu kaedah apa jua pun masa depan.

Che' Pit said...

jangan budak2 sibuk belajar kat belakang, cikgunya duk sibuk berblog kat depan, ngeh ngeh ngeh

saharul said...

Salam rodong...

Redz da Tsar- sekarang ni bnyk sgt software online yg digunakan oleh para pengajar terutama kolej2...

cemomoi- kalo bebudak yg pandai tu, cepat je habis jawab soalannya..pas tu kecek cikgu nak bukak facebook..

al-mankaraqi - time kasih le sebab bagi sokongan..

intan RH- kadang2 je koi godei hok yg lain tu...buat hilang ngantuk..

zulkbo- jaman sekarang ni, kena ikut perubahan..

endiem- banyak kelebihan guna kemudahan ni..

che' pit - kadang2 mboh jugak koi buat gitu...hehehe