Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Friday, May 29, 2009

Esok bermulanya cuti ....

Salam...

Hari ni merupakan hari terakhir sekolah sebelum cuti selama dua minggu bermula. Boleh dikatakan semua warga sekolah tidak kira cikgunya, murid2, staff sokongan , tukang kebun swasta dan jaga sekalipun tetap gembira walaupun cuti ni sebenarnya hanya dinikmati oleh murid2 dan guru khasnya.

Cuti dua minggu ni adalah cuti pertengahan tahun. Merupakan cuti yang kedua terbanyak selepas cuti hujung tahun yang hampir 2 bulan lamanya.

Namun begitu, tidak ramai yang tahu walaupun umum mengatahui bahawa itu adalah 'cuti sekolah', tetapi tidak bermakna cutinya pengajaran dan pembelajaran.

Bagi tahun 1 hingga 5, dua minggu yang diiktiraf oleh kementerian tersebut dapat dinikmati sepenuhnya berbanding dengan pelajar Tahun 6 yang terpaksa mengikuti kelas tambahan pada minggu pertama cuti. Rata- rata sekolah akan mengadakan kelas tambahan ini sebagai satu persediaan menghadapi UPSR, agar berharap keputusannya meningkat berbanding tahun-tahun lalu.

Lazimnya, kelas yang dibuat akan melibatkan sebahagian besar guru-guru berdasarkan kepakaran masing-masing. Paling yang lebih sikit kerjanya ialah guru-guru tahun 6 yang semakin hari semakin merasai debaran melihat prestasi pelajar UPSR ini.

Adakah tahun ini akan mengatasi tahun lepas ? merupakan satu soalan yang sukar dijawab. Semuanya bergantung kepada segala program yang dilaksanakan kepada pelajar UPSR.

Walaubagaimanapun, sebagai guru sememangnya sudah menjadi tanggungjawab untuk memastikan pencapaian pelajar setiap tahun meningkat. Semua itu merupakan satu kepuasan jika hasrat diidamkan tercapai. Biarpun dibebani dengan pelbagai tugasan yang ada kalanya kepentingannya mengatasi P&P itu sendiri.

Sekian...

Thursday, May 28, 2009

kisah orang ade ilmu hitam...

Salam...

Ade le satu kisah yang koi baca dalam internet kisah sepasang suami isteri yang lakinya ade amalkan ilmu hitam. Rupanya ilmu hitam ni memang bahaye sangat rupenya.

Si Seman ni nama laki dia. Bapok le hebat orang nya . Setakat angkat 3 guni baja sekali gus, sedei sangat bagi dia. Tapi yang tak bestnya, suke sangat nyusohkan orang.

Pade satu hari, dia kabor kat bini dia , kalu dia mati nanti, dia akan hidup balik. Dia ade belajor ilmu korek tanah. Nanti dia akan korek tanah kubur tu dan kuar pegi balas dendam.

Cerita yang si Seman ni boleh korek tanah dan hidup balik amat mengemparkan orang kampung. Jadi, takut le sesepa yang ade hajat nak bunuh dia. Makakan takut besok, bahannya antu dia datang balas dendam, takkan naye jadinye. lebih baik toksoh cara ke dia. Lantok le dia buat ape, janji jangan kena kat keluarge kite doh le.

Apa lagi, naik tonjang le si Seman ni, bertamboh jahat le jadinye.

Nak dijadikan cerita, si Nita bini si Seman ni dah tak tahan sangat dengan cara hidup laki dia. Kalu dibiorkan nanti, dengan dia2 jadi hantu. Jadi terfikir le si Nita ni nak bubuh racun dalam makanan laki dia. Biar mati aje laki dia ni sebab dah tak macam orang lagi. Asyik berkawan ngan setan aje.

Lama juge le si Nita ni berfikir, nak harapkan orang lain tak de sape yang nak tolong hapuskan Seman ni.

Jadi, pada satu hari, terkena juga lah si Seman ni. Mati akibat kena racun.

Apa lagi, bila dengor aje si Seman ni mati, kecoh orang kampung, Yang gembira pun ade yang takut pun ade. Pas tu pakat le mereka gi jumpa si Nita ni nak suruh lari jauh2 supaya jangan hantu si Seman ni balas dendam.

Setelah jenuh orang kampung nasihatkan Nita, ni...dengan selamba je dia jawab..............

Tok soh lari jauh2 , antu dia takkan lepas punya sebab koi dah tanam dia mengadap kat bawah . Sampai kiamatpun takkan naik ke atas punya.....sambil tersenyum ....

Sekian..

antu same antu berborok...

Salam ..

"Tersebutlah kisah dua orang hantu. Mereka ni baru bertemu lalu mereka pun berborakla untuk mengisi masa lapang kehidupan mereka sebagai hantu. Sepanjang perbualan mereka, Hantu B ni tak habis-habis menggigil. Lalu, Hantu A yang kehairanan ni pun bertanya,

"Apsal awok ni asyik gigil je?"

"Oh..papalih awok ....cara koi mati dulu teruk amat ..koi mati dalam peti ais...bapok le sejuk!!" Jawab Hantu B sambil tak habis2 menggigil.

"Ooo gitu yek ..kesiannya...sedei sangat rupenya . Koi pulok mati sebab sakit jantung." Kata Hantu A ramah.

"Awok memang sakit jantung kronik ke ? Apsal awok tak gi buat operation? Kalau tak, sure awok tengah lepak-lepak ngan family kau sekarang." Balas Hantu B.

"Dah,koi dah buat dah !Itapi takdan pun. Panjang ceritanya..." jawab Hantu A sayu.

"Ceritala sikit..Sambil-sambil lepak nih.."

"Camni..Koi syak isteri koi main kayu tiga ngan koi.Jadi pade satu hari , koi ingat nak perangkap la isteri koi..Koi pura-pura gi keje tapi park keta koi kat simpang hujung umah je. Seperti yang koi syak, masuk sebuah keta kat carpark umah . Koi rilex dulu sebab nak carik mase sesuai tangkap deme tu."

"So, ko dapatla tangkap diorang?" tanya Hantu B penuh minat.

"Tak. koi cume jumpe isteri je kat dalam bilik. Yang koi heran sangatnye, mase masuk umah tu, koi nampak ade kasut laki kat pintu umah . Koi tanye isteri koi tapi die takmboh jawab. So koi pun lari-lari sekeliling umah nak carik jantan tuh. Abis sume bilik koi carik tapi takde pun.. Last-last, sebab penat sangat berlari carik jantan tuh, koi pun jatuh pengsan sebab heart attack. Pastu koi tak sangka mati lak..." kata Hantu A mengakhiri ceritanya dengan kesedihan.

Hantu B terdiam mendengarkan cerita Hantu A. Selepas beberapa ketika, Hantu B berkata,

"La.....Kenapalah awok tak check kat dalam peti sejuk? Beriye koi nyuruk kat situ, kalau tak , memang kite berdua masih hidup lagi." .....


Sekian.....


:smoke::smoke::smoke:

Tuesday, May 26, 2009

Banner koi...


Salam..

Kalau orang tanye koi lawo ke tok ? memang le koi jawab lawo sebab koi yang buat lagipun bukan senang nak jadi menatang ni....

Nanti....koi tempah untuk print, pas tu koi nak letok kat makmal komputer sekoloh koi...baru bebaloi.....

Pas tu, yang Along suruh koi wat browser Bulan Bahasa, koi dah siapkan grafiknya....

Kamus orang Pahang 3

Salam

Koi tolong promosikan aje ..


PERKATAAN HURUF "C"

a) Kategori : perkataan yang digunakan sebagai kata ganti nama atau gelaran untuk orang.

Cak Bang/Cik Abang - isteri kepada abang yang tua
Ayat :
1. Boleh bayor zakat piteroh* ke Cak Bang Doman, dia Amir kat kampung kita ni…
2. Saha, kang awok hantor kancah tu ke rumoh Cak Bang Enje*

b) Kategori : perkataan yang mengambarkan perbuatan dan tingkah laku manusia.

Cemat - rotan
Ayat :
1. Jadi orang berjaya juge ghodong koi tu,.. mase sekoloh dulu babir nyat, sokmo kena cemat dek cikgu Hamid..
2. ..teringat masa koi kecik dulu... jenuh kena cemat, babir amat...

Chengin - budak bila diusik mudah menangis
Ayat :
1. Izzati ni dulu mase kecik bappok chengin nye..
2. ..malas koi nok ambil (dukung) anok awok, chengin sangat..

Cebek - jinjing
Ayat :
1. Mok… bak sini, bior koi cebek barang tu …
2. .. mendenyer tak berat pun, boleh cebek pakai jabir je.

Chiput - cabut lari kerana takut atau dikejar sesuatu
Ayat :
1. Ngape Ludin* tu nampak menchiput je lari tadi?.. Gamoknye abang dia mengamok lagi..
2. Tadi kawan nampok Pak Cik Deris ngejor Madi* mencuri getoh. Menchiput dia lari dengan moto kapcai dia tu….

Celapus - celupar
Ayat :
1. Meknye celapus ngat mulut tu,.. kang sental mulut tu dengan lada…
2. ...gone ? Dah sesat ni… tulah tadi awok, mulut tu celapus ngat…

Cokoh - tercegat berdiri
Ayat :
1. Izzudin… buat mende cokoh kat situ?... gi hantor pinggan ni ke rembat…
2. ah ye… ngape cokoh jet tu? Ambil parung tu.. dhiri gi tebas batang pisang nu..

c) Kategori : perkataan yang menerangkan sifat, nama atau keadaan untuk sesuatu perkara atau benda.

Cekata awalan pada beberapa perbuatan
Ayat :
1. Nisa…., ce tanye mok aok. Nak gi panggil pukul berapa?..
2. Ce awok cube dulu ..

Cemuih - bosan
Ayat :
1. Awok tak cemuih ke senaklo berulang alik ke pejabat naik kereta kat kolumpor? Dah la jalan pun jem…
2. Koi cemuih betul nok berbaris panjang kat Pejabat Pos Chenor tu …

Chike - mual/muntah/ perut memulas
Ayat :
1. Koi rase chike pulak, makan macam-macam kat Tanjung Lumpur tadi…
2. Atin,… banyak awok makan? Karang chike

Cokeng - tegak
Ayat :
1. … bende buat pesen rambut cokeng gitu?..
2. Mie, jalan molek sikit, banyok paku cokeng kat papan tu …

Cakner - ambil peduli / kisah
Ayat :
1. … buat tak cakner je tu, tengah ralit main ‘game bolo’…
2. Midi, awok dengorlah cakap Ayah Teh ni. Jangan buat tak cakner je….

Cerang - mata masuk habuk
Ayat :
1. Aok ce tiup mata koi.... cerang, tadi ngutip telor dalam reban ayam tu..

Chope - tepi
Ayat :
1. Atan ngape aok letok kole tu chope sangat?.. jatuh kang...

Cembong - gelaran kepada seseorang
Ayat :
1. Awang Ismail tu adik bongsu kepada Ngah Som. Adik benor tu. Ngah Som tu Wan awok. Maknenye Awang Ismail tu cembong Aki Cu ke awok….
2. Hj Musa tu pangkat pok sedare pupu dengan koi, awok tu anok sedare koi. Jadinye…Hj Musa tu cembong Aki pupu lah dengan awok.

Celor - keadaan cuaca tidak baik dengan hujan beserta ribut dan petir sabung menyabung
Ayat :
1.Awok ingat dulu ade sekali orang kat Sabah nu ditimpa celor sampai habis banjir lumpur.... orang kate sebab mase tu wokme tengah berpesta minum arak...

Nota Kaki;

~ Zakat Piteroh* = Zakat Fitrah
~ Enje* = Manja
~ Ludin* = singkatan bagi nama seperti Saludin @ Kamaludin
~ Madi* = singkatan bagi nama seperti Yusmadi

Sunday, May 24, 2009

Kamus orang Pahang 2

Salam.... Tima kasih Ceklam...


PERKATAAN HURUF "B"

a) Kategori : perkataan yang digunakan sebagai kata ganti nama atau gelaran untuk orang.

Bek - emak (sesetengah tempat di pahang tengah)
Ayat :
1. ..nanti awok gi kedai, belikan bek garam sekali…
2. Arwohnye Bek Gedul* dulu bidan kat kampung kite ni…

Boh - Abah
Ayat :
1. Boh, tadi cikgu kabor esok kome kene bawok lidi ke sekoloh.
2. Boh bukan tak nok gi jalan rumoh anok-anok, tapi loghatkan ayam itik… tak ada sape nak tengokkan…

b) Kategori : perkataan yang mengambarkan perbuatan dan tingkah laku manusia.

Bahan - Pukul
Ayat :
1. Bahan kuat siket..bior mampuih bewok tu..
2. kalau ikutkan hati, nok je koi bahan kepala lutut dia tu dengan kayu hoki koi ni…

Bangazan
Ayat :
1. Sapa yang bang suboh tadi?
2. Ngape dah masuk waktu tak bang lagi..

Bedaibuat ikut sedap tangan
Ayat :
1. Masa periksa PMR dulu koi bedai je, nasib lulus. SPM ni koi kena buat betul-betul…
2. Koi bedai isi borang SPA Pahang, mintok kerja poreh*. Tak sangka pulok dapat …

BelaBaiki
Ayat :
1. Bila awok nok bela TV tu?
2. Aok dah telepon TNB? Woyor api* tu tak berbela dari pagi tadi..

Belejehmeleleh
Ayat :
1. Belejeh air liur kawan nengok aok makan cicoh mempelam tu..
2. Ce lap hingus anak tu… ngape bior je belejeh.

Bengkeng - garang
Ayat :
1. .. Cikgu Mat Zelan tu guru disiplin, memanglah dia kene bengkeng, kalau tok mane budok nak takut..
2. Bengkeng betul Hj Din dengan anok dia,… dengor sampai ke rumoh koi.

Berambatberlari-lari / berkejar-kejaran
Ayat :
1. … ce jangan berambat, pening kepada Aki nengok kelaku…

Berambi - Berhati-Hati / Berwaspada
Ayat :
1. Awok ni Mie .. ce jalan berambi sikit ...
2. Midi,… bawok motor tu berambi sikit… jangan laju-laju..

Beraluih / Beralus - Perangai Yang Sopan Santun/Berbudi Bahasa
Ayat :
1. Saha, mok suka betul ngan si Fira tu..beralus budaknya.
2. Ce beraluih sikit buat keje tu..aok tu anok dara.

Beringau - bising
Ayat :
1. ..hey wokme semua jangan beringau ngat nanti marah dek cikgu..

Buas - Lasak
Ayat :
1. Sufian tu masa kecil bapak buas nye..
2. Si Azahari ke , Mufliq ke … sama je, tu lah cucu kawan. Bapak buas nye… nak beramok je..

Buat dek' - buat tak tahu aje
Ayat :
1. ..entohlah Ayah Teh... budok sekarang bukan nok dengo cakap... dia buat dek' aje...
2. Abang Ipor koi tu entoh mende-mende* dia, teserempok kat Temerloh semalam, buat dek’ je…

Bubohmengisi / meletak
Ayat :
1. Nine... awok jangan lupe buboh garam... karang tawor pulok...
2. Adik, ce tolong buboh kan sikit nasi ke Kak Teh…

Bolin - tidak berpakaian
Ayat :
1. "Aya"... ngape awok bior Fateh tu berbolin je?..
2. Awok mase kecik dulu macam tu juge, berbolin je..

Borok - bersembang-sembang
Ayat :
1. Laaa ... Ripin.. moh lah datang rumoh koi... boleh kite borok panjang siket.
2. Budok sari ni*, bukan nye nak beborok dengan orang tua. Ralit ngat tengok TV…

c) Kategori : perkataan yang menerangkan sifat, nama atau keadaan untuk sesuatu perkara atau benda.

BabirDegil
Ayat :
1. Nyape awok babir ngat?
2. Aok buat babir , kang kawan kabor ke mok oak!

Baler - mengambarkan suatu yang dasyat
Ayat :
1. ..baler teruk betui kalohnye pasukan bolo kite ni weh..
2. .. baler wey, lecoh betul jalan ke rumoh awok ni… habislah kete Saga kawan..

Bappokmemgambarkan sesuatu yang agak besar / luarbiasa
Ayat :
1. ..koi nengok cikgu Akbar dapat ikan bappok besonye .. entoh ikan mende?
2. Bappok ramai nye orang kat pekan sari tadi…

Berdechor - bunyi menggoreng dengan minyak panas
Ayat :
1. ..kalau dah berdechor bunyinya minyak tu,.. baru boleh masukan tepung yang aok dah bancuh tadi…
2. ..nak tau minyok tu dah panas, ce renjis ke air. Kalau berdechor bunyinya, ye lah tu…

Bakpe - mengapa
Ayat :
1. ..bakpe la awok buat gitu?
2. orang tu senyum je, hok awak sengih tu bakpe?

Belewok/ bewok - biawak
Ayat :
1. … hari-hari belewok masuk reban ayam kawas….
2. ..hari tu… mati sekor belewok, dan koi katok dengan parang tu..

Belah - bahagian/tempat asal
Ayat :
1. Auk orang Pahang belah mane?
2. Koi sedara juga dengan Hj Musa tu, .. belah arwah mok dia..

Belebaih - beronti kayu di bahagian dinding yang melintang (khusus untuk rumah kayu sahaja)
Ayat :
1. ..nu ha kunci, koi letok atas belabaih..
2. Atan mase kecik dulu, kenan ngat manjat belebaih

Berlemin - Berminyak
Ayat :
1. Habis berlemin tangan koi ..
2. Aok jawabkan henpon* aboh tu… tangan aboh berlemin ni…

Berempong - tersadung (selalu dipakai untuk lembu/kerbau yang kaki terikat pada tali)
Ayat :
1. Lembu kawan tambat kat dalam paya tadi dah mati ... sebab kakinya berempong ...

Beramokbergaduh (khusus untuk kanak-kanak sahaja)
Ayat :
1. Amende la wokme ni, sikit-sikit nak beramok..!?
2. Azahari ni, nak beramok je ye… cemat kang?!

Bendeh,mendeh,bende - benda apa
Ayat :
1. Ade bende awok telepon koi tadi?
2. Ade mendeh ramai je orang kat situ?...

Berlengging - tak pakai baju, hanya pakai seluar sahaja
Ayat :
1. Ngape Atan awok berlengging je?
2. Aboh nye.. tu ha orang datang, tak kan berlengging je…

Biroh - Gatal
Ayat :
1. Atan... jangan dimain keladi tu... karang biroh!
2. dah biroh sangat la tu… sekoloh baru tingkatan 3…

Boboih - bocor
Ayat :
1. Entoh mase bilenye jabir nie boboih, kawan pun tok sedo. tetiba je belepoih barang kawan jatuh.

Boko - talam
Ayat :
1. Kala ago-ago* tu dah masok karang... awok bior je die sejuk dalam boko tu ..

Bobok - menipu.
Ayat :
1. …ah.. bobok je tu… bukan boleh percaya..
2. kath tahu ngat aok tu… bobok je keje nye.

Botok - botak
Ayat :
1. La ... dah botok tayar motor koi ..
2. Awok pun buat pesen* botok macam Mawi juge?!

Bulo’ penglihatan hampir-hampir nak buta
Ayat :
1. Wan ni ginilah gaye nye… lutut sakit, mata pun dah berbulo’….wokme lainlah …orang mude lagi..
2. Orang kate, ase mate dia berbulo’ sebelah kanan tu sebab kene sengat tebuan masa kecik dulu..

Nota Kaki;

~ Gedul* = singkatan bagi nama Abdul + ____.
~ Budok sari ni* = budak-budak pada hari ini / sekarang
~ Woyor api* = kabel elektrik.
~ entoh mende-mende* - buat tak tahu / buat tak ada apa-apa
~ ago-ago* = agar-agar.
~ poreh* = Pegawai di Jabatan Perhutanan.
~ henpon* = telefon bimbit.
~ pesen = fesyen

Thursday, May 21, 2009

Sambutan Hari Guru Kat Sekolah Koi..

Salam.....

Walaupun Hari Guru adalah pada 16 Mei tetapi sekolah koi buat sambutan pada hari ini. Bagi koi memang suke sangat le sebabnya hari ni koi banyak kelas.

Seperti biasa, sekolah koi buat sambutan macam tahun2 lepas. Cuma pada pagi nya takde dibuat perhimpunan rasmi dan kome terus jalankan aktiviti pemberian hadiah daripada murid kepada guru. Walaupun status anak dan cucu peneroka, anak2 didik sekolah koi ni sememangnya pandai menghargai guru mereka. Nok pulak murid kelas yang kedua. Yang murid kelas Bestari ni susah sikit la nak bagi hadiah kat cikgu dia. Kalau adapun mereka pilih2 juga cikgu mana yang diaorang suka. Seperti biasa, koi dapatlah juga hadiah walaupun tak banyak seperti guru2 lain. Maklumlahkan hanya ngajar subjek teras 1 kelas je. Tapi murid kelas tulah yang paling banyak beri hadiah kpd koi. (Ade gambor koi ambik hadiah tu..)

Selepas tu acara sukaneka dijalankan kat padang. Tapi tahun ni tak semeriah tahun2 lepas sebab tak ada can nak mengelat. Kalau dulu cikgu2 ni bapok le kuat ngelatnya. Macam 2 teknik ade semata2 nak dapat markah banyak. Makakan hakimnya pula bebudak sekolah yang dipilih. Apalagi.....

Selepas rehat, acara dewan diadakan. Dalam dewan ni, beberapa persembahan murid dan guru diadakan. Di samping itu murid turut diberi hadiah dalam cabutan bertuah mengikut kelas. Hadiahnya adalah sumbangan guru2 yang menyediakan 5 hadiah setiap guru.

Dan sebelum balik, selepas jamuan barulah diadakan pertukaran hadiah daripada guru kepada guru. Caranya, guru yang menerima hadiah daripada seseorang guru akan mencabut nama lain dan memberikan pula hadiahnya kepada guru yang telah dicabut namanya . Hadiah macam2 ada tapi telah ditetapkan jumlahnya tidak kurang dari RM30


Walaubagaimanapun, program pada hari ini sememangnya menjadi satu sejarah lagi buat guru2 di SK Purun ni. Nilah caranya kome mengeratkan silaturrahim sesama kome.





















































Sekian....

video

Istilah - Kamus Pahang

Salam...

Koi cari dalam internet ni, rupa2nya banyok sangat perkataan Pahang ni. Ada yang koi sendiri tok berapa tahu .... jadi kat bawah ni koi senaraikan perkataan senalau disebut oleh orang Pahang dalam percakapan mereka.

C
Cakne - ambil hal
Cengkelik – lemas
Cengkelat – main tipu
ce - awalan pada beberapa perbuatan..seperti..awok ce cuba dulu
Cemuih - bosan
Cenekang - kuku cekam tu le
Cekut - cakup/beritahu
Celau - hari ribut..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie..seperti
laga kucing
Chike - mual/muntah/perut memulas
Cokei - cukai
cokeng - tegak
Cakner -tak amek peduli, tak kisah.Contoh :sebab pagi tadi aku lupagi
keja gosok baju.. lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne
langsung



D
Dan - sempat,cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker?
Dugal – rasa loya tekak
Doh - sudah , Contoh : awok doh makan ker?
Demer - (awak,biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke
Daur - sebaya,berkaitan dgn usia
Degut -
Dedor - suam-suam kuku
DI - (saya) ganti nama saya - (pulau tawar jerantut sahaja)

E
engkoh – perbuatan mengetuk dgn mgunakan sesuatu


G
Gohek – kayuh
Gampang – kata cacian
Garas – mencuci mgunakan berus
Gerelen – membilas sesuatu dgn air
Gundal - membaling
Godei - kacau kacau air, dodol
Goge - hingar bingar
Gebor - selimut
Gonyoh - Sental kuat2
Getik - geli,meluat
Gamoknye - agaknya
Gasok - suka hati awaklah
Gonggot - rambut yang digunting tak sekata


H
Habat/habad – pengotor
Hendi – mengada –ngada
Homeh – org yang ska membebel
Hantoi - lembap,slow pergerakan
Hampuras - Tidak berguna / tidak sempurna
Hampuk - Menghempas.


J
Jabir – plastic
Jas – buah yang habis di makan binatang
Julat – perbuatan menolak org dr belakang
Jenih - jenis
Jenuh - puas,cth : ntoh ler..jenuh dah koi nunggu
Juwei - dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai (kalau tak silap la)
Jelun - biasanya kalau demam ambil tuala.celup ngan air asam jawa.jelun kepala
Jolong - tinggi

K
kas - saya (jerantut, lipis raub)
koi - saya,aku(biasa pakai belah temerloh je)
Kair - (ke air)maknanya..pergi ke sungai.ngail
Kome - kami
Kulo - warna kelabu tahi anjing
kehut,kehot,kehak - letih..sengal
Kerang - menangis dengan sepenuh hati
Keri - ketawa teramat sangat.gelak guling-guling
Kupik - kedekut
Kerapoh - sisa2/bersepah cth:sisa -Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek
Kecah - Lecak
karang - nanti,sebentar lagicth : karang lah mok koi kupas nyour tu
Kelat - tipu (nie bukan kelat buah tau)cth ayat :tak aci sungguh mainkelat
Kememe - sama cam tembe gak
kekalu - emping dibuat dari padi pulut
kerajat -
komeng - sinonim ngan nyiur/kelapa
Kuit/menguit - biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai
Komoih - Gomol.Jgn le komoih budak tu nak tido weh
kobek - belek2...menyiasat ( bukan menyiasat org ye )
kepok - tempat simpan padi
kehem - berkehem, bersungguh-sungguh/keterlaluan
kodi/kudi? - ketinggalan zaman
keknya - tetapi
kipai - letih /lenguh tangan
kahat -(jarang digunakan)
kenit - kecil
kederat - upaya


L
lat - tenggang/jarak masa
lantak aok - suka hati awak
lacuh - tempat yang banyak dilalui atau digunakan
lehet - dipakai bagi bagi buah labu
Lece - Tilam,
lengit - kalah teruk
ledut - pekat
Lejut - basah teruk(lencun)
Lepe - cuai
lecoh - becak
leweh - lemah longlai(cakap atau utk perbuatan)
lembang(berlembang) - sepah, berterabur
lensung - keletihan, terlalu lemah
lebam birat - lebam2 akibat dipukul

M
Moh - jom,mari
Mok - mak
Mengelice- mengelupur
Menikei/kenikei - buah tembikai
Meleweh - bercakap mcm nak tak nak
Mereloh - tido
Meronoh - buang air besar
Membute - tido
Mencayak tu - laju sangat bawak moto
Mengelentat - mengada2 seksi
Merohong - wangi sangat
Melantong - busuk sangat
Merebang/mengerebang - rambut tak terurus
Merening -benda yang nak pecah(bulat)
Meraban - tak tentu hala
Menginding - kita dekati pihak lain secara diam-diam,jugabermaksud berdampingan
Mengekelan – tercekik (berkaitan dengan makan)
Mengkone - kemana-mana
Merarau -
Menggeledeng -merujuk kpd pergerakan badan.Bakper menggeledeng ngat ni?
Merahang - (jarang digunakan)
Masam Menaung - Masam Sesangat
Masam mencekut - masam sesangat
Merepih - mencangkul rumput
Mengopeh - suka pegang sana..pegang sini..tangan tak duduk diam
Merepau -jalan dalam hutan tanpa tujuan
Melengger - apa ye perkataan sesuai.contohnya perahu yang hampir nak dimasuki air
Merabung -kuantiti yang banyak.nasi sepingan rabung
Mengoteh, meroteh - tgn tak dok diam
melukah - (kain yang dipakai terbuka)
menganjing – mengenakan orang
Motong - (menoreh getah)
Mamai - emosi tak stabil(betul ke guna makna ni?)
Manis meleting - teramat manis
Mengekot - tubuh berbaring dengan bengkok..ala cam asam gelugur kedudukanya.
Mengaran,menajau - menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat
tangsi dan mata kail.untuk pemberatnya tampat botol bersama.
Merawei - satu lagi cara menangkap ikan.
Mengoloh - tolak balik/undur
Mencelabak - benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat
Melepam - pahit/.masin/masam sangat
Mencanak -laju sangat(mencayak?)
Mek nye(matnya) - kenapanya
Malaih - malas
Mombong - penuh
Mahane - telekung sembahyang


N
Nyayup - tinggi sangat diatas atau bawah sangat
Nyuluh - operasi buru binatng hutan pada mlm hari
Ngilir - menghala kehilir sungai.(dengan bot/perahu) secara perlahan.
Ngonyoh - gosok dengan kasar
Nyeraya - suruh


O
Oteing - Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni!
Omis- kuat berletir



P
Pane - sunyi sepi
Penek @ pandok - Pendek
Pedooh' - tipu
Paluh - air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir)
Pundung/safa - rumah kecik yang dibuat untuk berehat seperti tepi
sawah,kebun durian dsb
Pepalih - maksudnya macam...ishh...teruknye. cthnye : pepalih awok
nyape buat gitu
Podot - sumbatcth ayat: kadir.kalau tok muat jugek aok podot je la
baju tu dlm beg ni
Perintan - Keadaan,masa
Polok - gelojoh
Palor - Biar



R
Rodong/ghodong - kengkawan cth. ayat: mok..koi nok keluor kejak jumpa ghodong
Racik - jerat ayam hutan
Ralit - kusyuk
Rege - harga
Rompung - abis sebahagian cth ayat : kerete itu rompung beloh (bahagian) hadapan.
Rabet - koyak
Rebat @ merebat - hujan mula2 @ lari semua.


S
Sesemut -kebas kaki
Senyour- kebas kaki juga
Seronyih - serabut, tak kemas, tak seperti keadaan asal
Semonyeh - makan makanan tidak cermat atau kerja tidak sempurna.
Sempelit - kotor cth ayat: budak itu sempelit dengan tanah.
sangei - tudung saji
sengkawang -(tak tau makna dia ni)
Sengkelen -duit siling/pulas tangan kebelakang
Se'eh - Kenyang yg teramat sgt
Sokmo - selalu , Contoh :ler..sokmo nye aku yang kena buat..pemalas betul budak nie!
Setoho - di sana,
Seman (sebutan dengan seiman) - terkena badi/kenan.
sepolit - tinggal sedikit
Sekeceng - tidor sekejap sangat
Sokmo - selalu
Sakat -kandas/tersekat pergerakan perahu/bot.dalam air dek kerana
pasir


T
Taruk - letak
Tea'endok - Tidak mahu (jerentut, lipis raub)
tekeh - sekeh/ketuk/pukul dengan belakang gemgaman tangan.
Tawor Hebe - Tawar Sesangat (Air)
Tekeih - sikit lagi. tekeih dah no kena ikan tadi.(sikit lagi nak
dapat tangkap ikan itu)
Tohor - cetek , cth ayat: lor..mek nya tohor ngat air sungei nie
Tertomos - jatuh tersembam, tersungkur
Tembe - lembek, lemah, manja
Tok - tidak , Cth : tok makan lagi la..kawan lapo nie,
Tebal bakut - sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!)

Sekian....

Wednesday, May 20, 2009

kamus orang Pahang 1

Salam...


Ni beberapa perkataan yang biasa digunakan oleh orang Pahang jati dalam perbualan seharian....

Petikan ni koi copy dari blog www.caklam.blogspot.com . Koi cuma tolong promosikan aje dlm blog ni buat tatapan orang di luar Pahang ni...

PERKATAAN HURUF “A”

a) Kategori : perkataan yang digunakan sebagai kata ganti nama atau gelaran untuk orang.

Aki - datuk lelaki
Ayat :
1. Aki tak daye nok jalan kat Pekan Sari Chenor* tu..awok jelah pergi..
2. Aki koi pernoh kerja SC masa zaman darurat dulu..

Atan/Tan - gelaran untuk anak lelaki yang paling tua
Ayat :
1. Atan gi kupas nyor….kupas 2 biji yek.
2. Atan, kami* ni harap sangat kalau awok dapat jayakan kebun kite tu… kami ni tak larat dah..

Auk,awok,aok - awak/kamu
Ayat :
1. Aok gi kenduri pukul berape?
2. Auk nak ikut gi Lepih?
3. Awok sekoloh derejoh berape?

AyeSaya
Ayat :
1. Mok, aye gi rumoh Mak Long Minah kejap yek..
2. Aboh, ni ha buku rekod sekoloh aye … cikgu Rosimoh bagi tadi.

b) Kategori : perkataan yang mengambarkan perbuatan dan tingkah laku manusia.

Ambadkejar
Ayat :
1. Anok koi kalau balik kampung, kenan ngat ambad anok ayam. Koi bior je…
2. gone nak mengambat bewok tu?... dia panjat pokok nyor....

Amboh /ambuh - boleh
Ayat :
1. Aok ambuh dok pegi ke kedei beli kan teh kejap?
2. Awok gi lah kabor… tak amboh dia dengor cakap koi…

Anggur - pengalihan anak benih dari tapak semaian ke tempat penanaman kekal
Ayat :
1. …anok lada awok tu, mok dah anggurkan..
2. petang kang kite anggurkan anok terung tu…

Asohasah
Ayat :
1. Ripin… asoh parang tu berambi sikit…
2. Esok nak menoreh… pahat tak berasoh lagi…

Asokhimpit
Ayat :
1. Getoh buku dalam guni tu kene asok sikit lagi…
2. Koi dah lali berasok naik bas bentong tu…

Dabot - main kejar-kejar
Ayat:
1. Moh kite main dabot kat sungei nok tak?
2. Koi pun naik main dabot juga. boleh ke?

c) Kategori : perkataan yang menerangkan sifat, nama atau keadaan untuk sesuatu perkara atau benda.

Ampuhtenggelam/melepasi sesuatu tahap ketinggian
Ayat :
1. Popalih, habis ampuh empang kat 'Semube'*. Lebat juge hujan semalam yek...
2. Mase orang buka 'Empang Kerut'*, abis ampuh sampai dekat jalan besor...

Abu - pemberian hadiah kepada seseorg berupa binatang ternakan atau nak pokok buah-buahan
Ayat :
1. …anok ‘ayam bulu balik’ tu mok abu ke De awok..
2. Anok Nyor yang Saha abu ke Aboh aritu habis lalu kene sondol dek babi..

Ace / acu - cuba
Ayat :
1. Ace diam mulut tu..
2. Acu ukur dulu baju tu… kang tak padan pulok..

Acor sayur acar
Ayat :
1. Atan tolong mok gi kedai beli cuka makan… mok nak buat acor.
2. Kalau kenduri kat kampung kite ni, kenan ngat orang suruh Mik Tam Hajar masak acor yek..

Akoakar
Ayat :
1. Ce ikat kayu api tu dengan ako kebenang*..
2. Jauh betul ako nyor tu merayap… sampai sini.

Ambung - bakul diperbuat dari rotan yang disandang di belakang badan pemakainya
Ayat :
1. ..gini, awok kutip,.. campok je dalam ambung balik belakang awok tu..
2. Ade senoho.. bedare* mok simpan ke awok dalam ambung kat dapur..

Ame - kalau
Ayat :
1. Ame deme nak makan langsat, pegi panjat pokok belakang rumah tu..
2. Ame hogoh langsat tu, habislah berjohor. Ce panjat....

Amendeapa / apa benda?
Ayat :
1. Awok nak makan amende? Kaborlah..
2. Ada amende awok gi rumoh ‘De Senoh’ semalam?

Ampastak berguna langsung
Ayat :
1. Memang ampas betullah main bergu dengan Khaire semalam.. kaloh teruk kome..
2. Mempedooh je kerjenye… ampas betul…

Ander tak ander - kejap ada kejap takda
Ayat :
1. Entohlah Mamat tu… ander tak ander sama je..
2. Sejak Aji Burger tu dapat anok kecik, ander tak ander je dia berniaga kat stesen bas lama Temerloh tu..

Arenakarnab
Ayat :
1. Ngape arenak koi kenan ngat makan anok dia??
2. Mok koi tak cekok makan arenak, dia bayang macam kucing je…

Aroh hala
Ayat :
1. Aroh tulah jalan nak rumoh ‘Cak Bang Doman’*…
2. Ape-ape hal, kena sabor… jangan maroh tak tentu aroh..

Aseasal
Ayat :
1. Awok orang Pahang ase beloh mane?
2. Kalau ikut cerita zaman toghi, kome belah Bukit Segumpal semua nye ase orang Bugis… kira waris pendekar la ni..

Cemus - jemu, jelak, bosan
Ayat : cemus betol koi ari ni.

Dan banyak lagi perkataan2 yang sebenarnya ada dalam kamus dewan tetapi ramai yang tak tahu maksudnya....kalau ade masa koi tambah lagi..

sekian.

Tuesday, May 19, 2009

PTK lagi...

Salam.....

Pagi tadi, koi tanya cikgu Che Mat Asri, tentang pendaftaran PTK untuk bulan 8 nanti, dia jawab, kalau dapat aras 3 sahaja yang ambil pereksa bulan 8 nanti. Yang dapat aras 2, peperiksaannya pada bulan 10 dan hanya layak untuk dapat aras 3 sahaja bagi markah tertinggi. Seterusnya kalau dapat 3 , , kena pula ambil pereksa bulan Mac tahun depan bagi melayakkan dapat aras 4.
Pegerakannya macam tangga, kena naik setingkat2.

Koi pelik juga dengan sistem baru ni, ngape ada pesen gitu pula kementerian buat. Bagi koi menyusahkan aje. Ialah kan, sebabnya untuk dapatkan aras 4, koi terpaksa ambil PTK tu dua kali. itupun kalau boleh dapat aras 3 pada bulan 10 nanti.

Berita yang koi terima tadi amat mengecewakan. Rasanya tak patutlah kementerian buat gitu, Itu semacam nak melemahkan semangat cikgu2 je yang dapat aras 2 cam koi ni.

Kan lebih baik macam asal. Adalah semangat nak baca buku nak bagi lulus cemerlang. Ini pula kena ambil 2 kali baru boleh sampai ke puncaknya.

Entahlah, yang koi risaunya target untuk mengejar Paras 2 gaji DGA32 takut tak sempat sebelum naik ke DG 41. Sebabnya, kalau betullah Konvokensyen OUM tu bulan 12 nanti, koi ingat nak terus buat permohonan dengan SPP bagi DG 41 tu tahun ni juga. Andaikata permohonan tu diluluskan, kemungkinan temududuga akan diadakan pada bulan 3 tahun hadapan. Andaikata ada rezeki, kemungkinan hujung tahunnya nanti dapat la DG 41 tu. kalau apa yang koi ramalkan tu berlaku, maka tak dapat la nak mengejar P2 bagi gaji DA32.

Jadi, kalau PTK koi tak layak untuk kenaikan gaji, maka agak rugilah, sebab kenaikan gaji dari P1 ke P2 bezanya dalam Rm240 sebulan.

Dan andaikata tawaran ke 41 tu dapat tahun 2010, kemungkinan koi ada peluang lagi untuk ambil PTK tahun depan jika lulus aras 4.

Entahlah......koi pun tak berapa faham juga perubahan2 yang dibuat oleh kerajaan ni. Adakalanya menguntungkan dan adakala menyebabkan kita berasa bosan. Tapi nak buat macam mana dah ditakdirkan kita orang kerajaan, mahu tak mahu kena ikut apa yang dilaksanakan.

Sekian....

Monday, May 18, 2009

Keputusan PTK

Salam...

Alhamdulillah, walaupun hanya satu paper aje koi lulus , tapi itu amat memadai sangat la. Sebabnya inilah pertama kali koi ambik PTK untuk DG32 ni.. Yang bestnya paper umum tu koi dapat aras 4, bukannya senang nak dapat markah banyak tu. Yang paper satu lagi tu walaupun dapat aras 2, koi ada peluang lagi ambik bulan 8 nanti.

Dulu masa mula2 PTK diperkenalkan, pada mulanya keputusan tu koi dapat lulus sebahagian aje, selepas diaorang semak semula, nasib menyebelahi koi, tiba2 aje koi lulus penuh kedua2 paper tu. Pada masa tu koi dah berada tangga gaji paras 2. Telah lulus tu, naik ke paras P3.. start dari tu, sampai le tahun lepas ada lah dalam 5 tahun koi langsung tak mendaftar ambik PTK ni sebab dah takde paras lagi gaji koi nak naik....

Yang sedapnya, masa nak ambik periksa tu, koi tak baca sangat maklumat yang ada pada slip tu, ingatkan periksa tu masih lagi pusatnya di SM Seri Bera, sebab sekali imbas koi baca ada perkataan 'Bera". Mati2 koi ingat sejarah koi ambil PTK dulu yang masih di situ.

Nak dijadikan cerita, koi bawalah kereta slow2 kononnya nak sampai dalam 10 minit sebelum periksalah kononnya. Sampai aje kat sekolah tu, koi pun chek le tempat duduk nak ambik periksa, chek punya chek, takde nama koi. Apalagi cemas jugalah...pas tu adalah cikgu SK kerayong, Cikgu Suhaimi, tengok slip koi, dia kata tempat peksa awok ni kat SM Bera bukannya kat sini. padan le takde nama koi dalam senarai tu...

Apa lagi, punyala ngalabahnya koi ni. Tengok jam masa lagi 10 minit nak pukul 9. Apa lagi start kereta dan pecut la .. Macam tak percaya lak kereta kancil yang jarang koi bawa laju tu, boleh speed sampai 120 - 130 km/jam...

Semasa bawa kereta tu tak putus2 koi doa kepada tuhan, jangan la ada halangan menimpa. Alhamdulillah, tepat jam 10.15 pagi, dengan hati berdebor2 koi melangkah ke dewan pereksa, koi tengok rodong2 jeling aje , mungkin diaorang pelik kot sebab perginya awal, sampainya lewat.

Semasa jawab periksa tu, koi rasa macam boleh lulus aje, banyak soalan yang ditanya koi tahu jawapannya...jadi tekaan koi tu rupanya tepat .....lulus la kertas umum tu.

Masa jawab paper yang kedua tu iaitu Pengurusan Kokurikulum, koi dah rasa dah, mungkin kena ambik semula paper tu....susah juga soalannya.

Walaubagaimanapun...koi mengucapkan syukur sangat kpd ALLah SWT kerana pada hari tu, koi dapat mengambil pereksa dengan aman dan tenteram . Dan selepas ni, koi kena berhati2 supaya koi dapat 4 juga untuk kertas seterusnya.

Mungkin koi nak ambik paper Teknologi Maklumat pulak la, nak test camna, ada rodong kata paper tu agak senang dan tak ramai cikgu yang berani nak ambik paper tu...

Dan harap2 sebelum koi dapat DG41, biarlah koi dah berada di P2 untuk DG 32 ni...lagipun koi hanya ada peluang untuk PTK bulan 8 nanti andainya koi dapat pergi konvokensyen pada bulan 12, dan interview bulan 3 tahun depan...Insyaalaah.

Koi berharap sangat la agar impian koi ini menjadi satu kenyataan...


Sekian..

Saturday, May 16, 2009

Selamat hari Guru....

Salam....
Tanggal 16 Mei setiap tahun, adalah hari guru..hari yang sama seperti hari yang lain cuma pada hari ini semua guru diraikan dengan sekadar ungkapan..."Selamat hari Guru".

Tapi yang menariknya, ungkapan atau ucapan penuh bermakna, puitis, mengasyikkan, hanyalah biasanya dari guru kepada guru. Jarang sangat kita dapat ucapan daripada pihak lain khasnya golongan lain yang bukan dari komuniti sekolah.

Tak kisah la tu, yang penting setiap guru berhak ada harinya, walaupun pada hari ini koi kena ngajar kelas tambahan SBT. tak kisah lah.....

Tapi yang nyatanya, saban tahun setiap sekolah akan mengadakan sambutan peringkat sekolah. Yang bestnya pada hari tersebut, tiada P&P berlaku, dan hari itu akan diadakan bermacam2 aktiviti yang melibatkan komuniti sekolah.

kalau di sekolah koi ni, aktiviti yang selalu diadakan sama seperti tahun2 lalu. Nanti koi muatkan dalam blog cerita sambutan peringkat sekolah yang dijadualkan pada hari Khamis nanti.

Walau apa jua sekalipun....yang pastinya...

Koi amat bersyukur dan rasa sangat bertuah kerana menjadi guru.....

sekian,.....

SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA CIKGU2 YANG ADA DI MALAYSIA INI.

Thursday, May 14, 2009

Kursus grafik Adobe Photoshop...

Salam......

Tepat jam 5.15 petang tadi, selesai la kursus grafik adobe photoshop yang koi incas buat rodong2 yang berminat. Adalah dalam 13 orang guru dan staff sekolah koi dan 2 orang guru Sk Kumai yang hadir. Tukang bagi kursus ni ialah Ustaz Hisam dari PKG dengan dibantu oleh keraninya Cik Shamiza. Rata2 yang mengikuti kursus ni kira2nya dapat le asas bagaimana nak buat grafik. Untuk lebih mahir, diaorang kenalah belajar sendiri atau try and error macam yang koi buat baru2 ni.

Yang syoknya, kursus ni koi adakan di bawah unit ICT sekolah, yang saja2 nak dibuat sebab nak bagi cikgu2 minat dalam bidang grafik ni. Secara tak langsung koi juga dapat ilmu tambahan.

Tapi yang nyatanya, rata2 cikgu tadi memang seronok...pas tu pula para GPK2 semua ade kecuali GB aje. Itupun sebab GB kena pergi mesyuarat kat PPD, kalau tidak sure jadi peserta punya lah...sebab beliau memang minat sangat kursus2 gini.

Lepas ni, koi ada perancangan sendiri macam mana nak guna kemahiran grafik ni. Koi nak buat banner s dan letak kat luar makmal...biar nampak sikit kemahiran yang kita belajar dapat dimanfaatkan sepenuhnya..... Lepas ni koi nak adakan kursus multimedia pulak buat sesiapa yang berminat....











Antara foto yang sempat koi rakam semasa kursus tu berjalan...Tu GB Kumai tu Cikgu Zul tengah kusyuk dan tawaduk mendengar Fasilitator menerangkan sesuatu.....











Kerani sekolah koi Liyana pun tak ketinggalan beraksi depan kamera.......















Kak Sajiah dan Kak Bimah pun minat jugak dengan grafik ni...bravo...bravo dan bravo pada mereka berdua.


Sekian.

Wednesday, May 13, 2009

Bulan Bahasa di Sekolah Purun..

Salam....

Minggu ni bermulalah aktiviti Bulan Bahasa sekolah koi.. Antara aktiviti yang ada seperti kuiz bahasa, teka silangkata, peraduan mengarang sempena hari guru, mendeklamasikan sajak dan macam2 lagi la yang melibatkan semua murid di sekolah Purun ni.

Hari ni, waktu rehat tadi berlangsungnya pertandingan membaca sajak di kantin sekolah. Walaupun sekolah koi ni tengah kelam kabut sebab macam2 projek sedang dijalankan seperti membina kelas pra sekolah dan pendawaian elektrik baru, namun pertandingan tadi berjalan dengan meriah sekali.

Sekalung tahniah diucapkan buat guru2 di bawah panitia BM yang diketuai oleh Pn. Sariah atau nama glamornya Along kerana berjaya mengadakan aktiviti begini yang agak lama tidak dijalankan di sekolah koi ni.

Dalam pertandingan membaca sajak tu, kelas koi ngajar iaitu kelas 3C, koi hantar 6 orang peserta iaitu kelas di tahap satu paling ramai sekali hantar penyertaan. Mereka telah mempersembahkan sajak tu dengan gaya sekali. Walaupun sajaknya sama, tapi bebudak tu siap ada yang hafal dan ada gaya tersendiri .






Ramai penonton yang menyaksikan pertandingan. Bapok le bisingnya suasana kat situ.





Makcik kantin dan pekerjanya turut sama menyaksikan pertandingan tersebut.









Ni para hakim yang dilantik khas dari kelas Pendidikan Khas. Kalau depan kamera, amboi....bukan main senyumnya yek..







Antara penonton sambil makan dan mendengar peserta membaca sajak.






Tu salah seeorang peserta sedang mendeklamisak sajak dengan pebuh perasaan dan perasan.




Lepas ni, mungkin diadakan pula pertandingan bercerita sebagai satu acara wajib bagi mencungkil bakat murid2 di sekolah Purun ni...

Sekian.

Tuesday, May 12, 2009

Suka sangat dapat basikal baru....



Salam....

Ni first dapat basikal baru...tak habis2 ceritanya.... maklumlahkan....bebudak...umurpun baru 3 tahun.. Walaupun harga basikal tu RM 85..aje, dan buat masa ni tengah sengkek,
demi anak2...beli juga lah walaupun si Hazim ni tak pandai lagi tunggang basikal.

Kalau si abangnya tu, lagi la....basikal tu yang dah ke 4 dah...itupun jenis yang tahan lasak dan payah rosak...kalau tidak gerenti merengek nak beli yang baru..

Kakaknya pula, jenis cermat bawa basikal...tu yang tahan sikit tu...

Alahai...itulah abah....kot macam manapun keinginan anak2 kena penuhi juga...walaupun sengkek sekalipun...

Dulu zaman abahnya bebudak, mana rasa nak beli basikal camtu...orang tua tak mampu... sebab itulah keinginan anak2 kena penuhi sebab seksa sangat rasanya apabila tengok orang lain ada, kita takde.......

Sekian....










Sunday, May 10, 2009

Kem Jati diri dan ladap ....

Tajuk: Kurus Dalam Perkhidmatan siri 3 2009
Tarikh : 8-10 Mei 2009
Tempat : SK (FELDA) Purun, 28330 Triang Pahang DM.
Pendaftaran Peserta : 5.00 petang
Majlis Penutupan : 1.00 petang

Pengisian Kursus : Pengurusan Perkhemahan.
Bilangan Peserta Kem : 54 murid
Bilangan Peserta Ladap : 34 guru dan 8 staff

Antara Pengisian Kursus Kem :
















Salam......

Pada mulanya koi cemas juga nak buat kem Jati Diri Tahun 6 ni...walaupun dah tahun kelima kem ni koi jadi pengurus projeknya, tapi tahun ni koi telah buat sesuatu yang lebih unik iaitu menggabungkan STF ( Skim Tuisyen Felda ) dengan LADAP yang belum pernah mana2 sekolah buat dalam dunia ni...Kalau nak tahu, kedua2 unit ini koi sebagai penyelarasnya....jadi buat 2 dalam 1 menjadi target untuk memudahkan kerja koi...

Alhamdulillah....maka tepat jam 2.30 petang tadi...setelah selesai semua tugasan melibatkan kem ni...semuanya berjalan dengan baik dan teratur tanpa sebarang masalah besar mahupun kecil berlaku.

Yang koi respek sangatnya....komuniti sekolah yang terdiri daripada pentadbir, guru2, pekerja sokongan, tukang kebun, pengawal keselamatan, AJK Pibg dan beberapa orang perseorangan yang lain telah memberi komitmen yang amat tinggi yang menyebabkan koi begitu teruja dan rasa sangat bertuah dapat rodong2 macam tu..

Bayangkan lah.......Guru besar, berada di kem ni sepanjang masa bermula dari hari pertama sampai orang dah balik baru dia balik...begitu juga dengan GPK yang lain. Cikgu Sabri , Kak Bimah dan Kak Sajiah pula 2 malam tidur di sekolah. Begitu juga dengan beberapa guru yang lain...juga mengambil kesempatan tidur di sekolah.

Bahagian makanan merupakan bahagian paling penting sekali, tapi di bawah kawalan Kak Bimah sebagai ketua....semuanya berjalan dengan baik . Bab gotong royong pula, boleh dikatakan semua guru turut sama menyumbangkan tenaga membantu memasak makanan. Yang bestnya sambil memasak tu macam2 cerita , gelak tawa , gurau senda sesama kome....satu lagi yang menariknya, sambil menunggu peserta buat aktiviti, sempat juga pergi tolong siang nangka, daging , ayam dan macam2 lagi la...nak buat juadah makan tengah hari.

Bagi koi, kem ni merupakan sesuatu yang unik dan mempunyai nilai tersendiri. Koi telah rancang beberapa elemen2 yang dimuatkan dengan satu tujuan supaya murid dapat pengertian jati diri dalam hidup mereka.

Bermula dengan asas kawad pada petang hari pertama, peserta sekurang2nya dapat juga mengetahui kawad asas kaki. Cuma dari segi masa tidak mencukupi kerana bermula dengan lewat.

Pada sebelah malamnya, ada ceramah motivasi kepada penjaga, tapi tak ramai yang datang. Tak tahulah sebab apa, tapi memang ada kematian pada malam tu di Purun ni. Mungkin itu satu penyebab kot sebab kehadiran penjaga agak kurang.

Pada hari kedua sebelah pagi ada satu aktiviti yang menarik juga iaitu eksplore race....dalam aktiviti ni perserta kem kena habiskan tugasan di setiap stesen. Ada 12 stesen yang mengandungi bermacam2 tugasan seperti menyelesaikan tugasan berbentuk pelajaran, berbentuk permainan, kena menyanyi, merangkak, basuh tandas, panjat bukit, baca doa, buat sandiwc dan macam2 lagi yang meneyebabkan keseronokan kepada peserta.

Sebelah petangnya pula, diadakan pula aktiviti kerohanian. Sekurang2nya peserta dapat ilmu tersebut di sekolah jika ia tak dapat di rumahnya.

Pada sebelah petang jam 5.45 pula satu aktiviti senamrobik sambil menari poco2. Yang bestnya sekolah koi ni ramai guru2 perempuan yang muda2 dan anak dara. kalau bab macam ni, usah ceritalah, minat sangat....macam2 pesen tarian ada...murid suka, guru lagilah pula....cuma tak ramai je cikgu yang join sama, mungkin letih kot.

Tapi, yang paling menariknya, pada sebelah malam tu la....aktiviti ni guna modul koi sendiri dan koi yang jadi ketuanya....iaitu kembara malam. Aktiviti ni peserta akan tutup mata dan akan ditinggalkan berseorangan di tengah2 padang. Pada masa itu cikgu2 ni apa lagi, pergi sakat la...ada yang cuit pinggang, usik guna kemuncup kat pipi, muka, hidung, tolak bahu bagi jatuh, dan macam2 gangguan yang sememangnya kalau bab nyakat bapok le sukanya kome ni. Yang bestnya, GB pun turut sama sakat murid...tu la....yang bebudak ni, jenis lurus pun ada, ikut je apa yang orang buat kat dia, yang melawan pun ada, yang menangis ketakutan lagi la ramai, yang pengsan sebab takut sangat pun ada....his his....

Koi dengan Rizal lak, cuba satu kaedah baru iaitu buat bom dengan mengunakan kabaid. Meletup juga tapi tak kuat sangat....

Selepas tu, peserta tadi ni dikumpulkan setempat dan pada masa tu koi terapkan nilai2 kasih sayang kepada ibu dan bapanya. Sambil bagi motovasi dengan nada yang sedih, koi kaitkan dengan pengorbanan ibu terhadap mereka dan minta mereka bayangkan bagaimana kalau balik ke rumah nanti tak sempat nak jumpa ibu...lagi pula....rata2 yang ada perasaan tu pakat nangis la, yang meraung pun ada...sedih sangat sebab kena toucher dan kita provok lak pada dia tentang anak derhaka..lagipun, koi perdengarkan beberapa lagu yang ada kaitan dengan ibu bapa seperti lagu ayah dan ibu (Sudirman), Syurga di bawah tapak kaki ibu ( Aisyah) dan Oh ibu ( exist).

Tapi, malam tadi koi punya kepala tak berapa nak lunai, tak berapa meriah rasanya dan tak seperti tahun lepas, memang koi buat penuh semangat....
Tapi malam tadipun jadi juga la walaupun tak 100%.

Dalam keletihan yang amat sangat tu, koi paksa pula peserta mengikuti Kiamulai pada jam 3 pagi...koi tak pergi, tapi feedback dari cikgu Che Mat, peserta memberikan kerjasama yang baik...sebab terpaksa.

Dan...pada hari terakhir, kome bagi ujian Mata pelajaran UPSR dalam masa 4 jam menjawab semua subjek....bukannya apa, nak tengok sejauh mana pencapaian dia dapat dengan menjawab test dalam keadaan tak cukup tidur dan ketidakselesaan.

Setelah selesai, tepat jam 12.45 tengah hari tadi, majlis penutupan dijalankan. Dalam majlis tersebut, koi telah tayangkan slide2 yang mengandungi gambar2 yang dirakamkan sepanjang kem ini berjalan. Seronok sangat bebudak ni kalau tengok gambar dia keluar kat skrin.

Jadi, sebagai kesimpulannya....bagi koi kem ini berjaya 90%....dan koi amat berterima kasih di atas bantuan, sokongan, kerjasama, saling faham memahami dan komitmen guru2 serta rodong2 yang lain...semoga usaha anda Allah SWT saja lah yang membalasnya. video video